Jumaat, 25 November 2011

No. 1 atau 2...


Esok 26/11/2011 bersamaan dengan hari sabtu..bermakna 1 minggu saya dan keluarga bertahan di Kuala Lipis semasa cuti akhir tahun...hebat kami..tahniah...

Sebenarnya saya bercadang untuk menghadiri acara perkahwinan seorang pelajar KPLI, Nurul Aisya namanya, orang Bentong dan majlisnya akan di langsungkan di Thai House di Taman Melati, Gombak. Nurul Aisya nama yang baik..sebaik orangnya yang bersusah payah mengundang saya ke majlis beliau..TQ

Sehari dua ini saya memikirkan satu persoalan satu pernyataan yang didengari dari satu sumber..begini bunyinya.."..saya tidak mahu jadi nombor dua, saya mahu jadi nombor satu..". Kenyataan ini begitu mendalam maknanya dalam diri saya. Ia sangat kena mengena dengan saya.

...Jika berbicara tentang kedudukan dalam kelas..bermula dari sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah..saya tidak pernah merasa no 1 atau 2 (seingat saya la...)..saya tidak kisah sangat tentang kedudukan semasa itu kecuali emak....hihihihi

Jika bercakap tentang no 1 atau 2, saya merujuk pada rancangan TV realiti kebelakangan ini..kebanyakan yang mendapat nombor 1 akhirnya tidak menonjol akhirnya ada yang tersungkur..contohnya Faizal Ramly AF4..popular sangat ke? hihihihi Mawi pun dah jatuh merudum. Bagaimana pula Faizal Tahir dan Suki Low..Faizal Tahir di tempat yang kedua dan dia sangat popular berbanding Suki di tempat pertama...Suki sedang cuba utk naik pada pendapat saya...
Satu contoh yang paling hebat ialah Aizat Amdan yang bukan sahaja tidak mendapat tempat pertama mahupun kedua tetapi terkeluar di pertengahan rancangan. Beliau antara anak muda yang kreatif dan sedang naik..hebat bukan.

Tetapi itu jika buat perbandingan dunia hiburan...bagaimana pula kalau isteri pertama dan isteri kedua..hahahaha isu ini sangat sensitif malah ia sangat kena mengena dengan latar kehidupan saya...so saya tak mahu cerita hihihihihi

Saya ingin membuat satu rumusan mudah kerana saya mahu fikirkan yang mudah-mudah sahaja. No 1 atau 2 itu bagi saya bukan perkara yang besar bagi saya...kerana jika kita berusaha keras kita akan menjadi apa yang kita mahu tetapi kita masih terikat dengan ketentuan Allah. Di akhir penulisan ini baru saya teringat dari sumber mana pernyataan di atas didengari..ia dari seorang atlit Sukan Sea (ye kot...)hahahaha...nombor berapa kedudukan anda berada...anda tetap penting dan pasti akan memberi sumbangan pada sekeliling anda samada kecil atau besar...namun jika anda memilih untuk menjadi no 1 bersedia juga untuk menjadi no 2 dan seterusnya dan tiada akhirnya.

wallahuallam

* penulisan ini tiada kena mengena samada bagi individu yang hidup atau mati.