ABSTRAK
Penyelidikan tindakan ini dijalankan
adalah bertujuan untuk meningkatkan kemasan penghasilan tembikar teknik
lingkaran dengan mengaplikasikan Kaedah Gegelang. Responden dalam penyelidikan ini terdiri
daripada tiga orang murid dari kalangan tahun 2 di Sekolah Kebangsaan Damak,
Jerantut, Pahang. Tinjauan awal yang
dilaksanakan menunjukkan murid cenderung mempunyai masalah dalam kemahiran
membentuk jalur lingkaran tembikar. Hal
ini merujuk kepada bentuk lingkaran tembikar yang tidak sekata yang dihasilkan
dan susunan lingkaran yang senget. Oleh
yang demikian, pengkaji telah menfokuskan kepada 3 kaedah bagi mengatasi
masalah ini iaitu Kaedah Acuan Pemidang, Kaedah ‘O’ dan Kaedah Kerangka
Botol. Keputusan kajian mendapati
terdapat perubahan positif yang ketara di akhir pelaksanaan ketiga-tiga kaedah
tersebut dalam meningkatkan kemahiran murid untuk membentuk tembikar teknik
lingkaran dengan kemas dan baik.
PENGENALAN
Tembikar
merupakan artifak kraf yang paling awal dapat dikesan dalam tamadun manusia dan
merupakan satu unsur penting dalam memahami dan mengetahui perkembangan sejarah kebudayaan masyarakat pada satu ketika dahulu. Penghasilan
tembikar bukan lagi hanya sekadar memenuhi keperluan untuk hidup tetapi ianya
juga merupakan satu lambang penyataan yang ekspresif kepada masyarakat. Berpandukan
kurikulum Pendidikan Seni Visual sekolah rendah, bidang keempat iaitu Mengenal
Kraf Tradisional merupakan bidang yang melibatkan kemahiran kerja tangan yang
memerlukan daya cipta. Ia
menegaskan perkembangan persepsi murid terhadap bentuk, rupa, struktur, imbangan dan kestabilan dalam
menghasilkan objek 3 dimensi. Bidang ini memberi kesedaran kepada
murid tentang adanya beberapa jenis kraf tradisional dalam budaya tanah air
melalui aktiviti-aktiviti yang dijalankan. Namun begitu pada awal usia kanak-kanak,
kebolehan kemahiran motor halus dan interpretasi kesemua asas seni reka adalah
agak terbatas. Hal ini kerana kanak-kanak akan membentuk mengikut naluri dan
kemahuan mereka berbanding aspek kompasisi yang ditentukan.
LATAR BELAKANG MASALAH
Berdasarkan kajian lepas menunjukkan murid mempunyai masalah dalam
membentuk tanah liat bagi menghasilkan tembikar menggunakan teknik lingkaran. Melalui
tinjauan awal dan pemerhatian yang dijalankan di SK. Damak, Jerantut didapati murid
juga cenderung berhadapan masalah ini. Hal ini merujuk kepada jalur lingkaran
tembikar yang tidak sekata dan susunan bulatan lingkaran yang senget. Sekaligus,
ia menyebabkan bentuk karya kraf tembikar yang dihasilkan menjadi tidak kemas
dan tidak seimbang. Ini mungkin disebabkan keterbatasan murid dalam
mengaplikasikan konsep asas seni reka dan pengawalan kemahiran motor tangan seperti
menguli, menggelek, memotong, membentuk dan mencantum dalam menghasilkan karya
tembikar menyebabkan hasil karya menjadi tidak seindah yang diinginkan. Kemahiran-kemahiran
ini memerlukan tahap psikomotor dan koordinasi anggota badan murid yang baik di
dalam proses penghasilan. Oleh yang
demikian, penguasaan kemahiran yang lemah
menyebabkan murid gagal menghasilkan karya 3 dimensi yang memenuhi
syarat-syarat asas seni reka terutamanya aspek bentuk, rupa dan keseimbangan.
Hal ini melibatkan perhubungan di antara tahap kognitif dan fizikal murid yang
dibina melalui proses pembelajaran. Faktor ini
menjadi perkara yang menghalang murid dalam menghasilkan sebuah karya yang baik
dan kemas dari segi rupa dan komposisinya. Dari situ, pengkaji telah
mula mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh murid di sekolah rendah pada
sekitar permulaan memasuki tahap 1 semasa melakukan aktiviti seni visual. Sekiranya
masalah ini dibiarkan berlarutan murid akan mengalami masalah dalam peringkat
kematangan psikomotor halus dan nilai-nilai estetika pada kraf tradisional akan
pupus ditelan zaman.
TUJUAN KAJIAN
Merujuk kepada
permasalahan yang dikaji, bagi menggalakkan perkembangan nilai kualiti dalam
sesebuah karya, guru seharusnya tidak bergantung kepada kreativiti murid itu sahaja
malah haruslah memikirkan medium bersesuaian yang boleh disediakan untuk
meningkatkan kemahiran murid di dalam pembelajaran. Permasalahan kemahiran
membentuk dan menyusun lingkaran yang tepat dalam menghasilkan tembikar teknik
lingkaran yang kemas adalah perkara yang boleh diatasi melalui penggunaan
kaedah-kaedah yang betul. Masalah ini harus diatasi kerana kemahiran membentuk
dan menyusun bukan sahaja hanya digunakan dalam penghasilan tembikar teknik
lingkaran, malah ia juga turut digunakan dalam penghasilan tembikar yang lain
misalnya kepingan, picitan dan sebagainya. Oleh disebabkan sukar untuk
menjelaskan konsep teknik lingkaran dalam penghasilan tembikar secara teori
kepada murid tahap 1, jadi dalam penyelidikan tindakan yang dijalankan,
pengkaji telah merangka 3 kaedah yang bersifat konkrit bagi membantu murid
meningkatkan kemasan penghasilan tembikar teknik lingkaran. Kaedah-kaedah yang
diperkenalkan dalam mengatasi masalah ini adalah :
i. Kaedah Acuan Pemidang
ii.
Kaedah ‘O’
iii.
Kaedah Kerangka Botol
Kaedah-kaedah yang diperkenalkan ini
adalah bersifat ansur maju yang mana ia menekankan penguasaan setiap kemahiran
dalam penghasilan tembikar teknik lingkaran iaitu kemahiran mengelek, kemahiran
membentuk lingkaran dan kemahiran menyusun lingkaran tembikar sehingga menjadi
bentuk tembikar yang kemas dan sempurna.
OBJEKTIF
Objektif kajian ini adalah bertujuan untuk membantu murid-murid meningkatkan
kemasan penghasilan tembikar menggunakan teknik
lingkaran. Namun secara khususnya, objektif kajian ini dipecahkan kepada beberapa
perincian melalui kaedah-kaedah yang diperkenalkan iaitu:
- Membantu murid meningkatkan kemahiran membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas dengan menggunakan kaedah Acuan pemidang.
- Membantu murid meningkatkan kemahiran membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas dengan menggunakan kaedah ‘O’.
- Membantu murid meningkatkan kemahiran membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas dengan menggunakan kaedah kerangka botol.
Tiga soalan kajian yang telah dikenalpasti bagi pengukur penilaian
pencapaian hasil penyelidikan iaitu:
1)
Adakah kaedah
gegelang berasaskan kaedah acuan pemidang dapat membantu murid meningkatkan
kemahiran membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas?
2)
Adakah kaedah
gegelang berasaskan kaedah ‘O’ dapat membantu murid meningkatkan kemahiran
membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas?
3)
Adakah kaedah
gegelang berasaskan kaedah kerangka botol dapat membantu murid meningkatkan
kemahiran membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas?
METODOLOGI KAJIAN
Rekabentuk Kajian
Tindakan yang dijalankan ini mengaplikasikan model penyelidikan Kurt
Lewin (1946) dalam Rosinah Edinin (2011).
Kumpulan Sasaran
Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Kebangsaan Damak yang
terletak di daerah Jerantut, Pahang dan dikategorikan sebagai sekolah luar bandar.
Dalam menjalankan penyelidikan tindakan ini, 3 orang responden tahap 1 iaitu
tahun 2 telah dikenalpasti melalui ujian pra. Kesemua responden ini telah
dikodkan dengan R1, R2 dan R3.
Pelaksanaan Tindakan
Proses kajian telah dijalankan sepanjang penyeliaan
pelajar semester 7 menjalani sesi praktikum fasa 3. Pelajar-pelajar yang diselia, guru pembimbing
dan pihak sekolah telah memberi kerjasama dalam menjayakan kajian tindakan ini.
Pelaksanaan tindakan yang dilaksanakan ialah :
Minggu 1
Tarikh
|
Langkah
|
Aktiviti
|
Catatan
|
07/02/2013
|
Perbincangan bersama pihak
sekolah, guru pembimbing dan guru pelatih.
|
Meminta kebenaran daripada GPK 1 dan Guru
Pendidikan Seni Visual Tahun 2 bagi menjalankan penyelidikan tindakan.
|
Mendapat jadual waktu
PSV Tahun 2.
|
Ujian Pra
|
Murid menjalankan aktiviti membentuk tembikar
teknik lingkaran dengan menggunakan tanah liat mengikut saiz yang ditetapkan
oleh guru
|
Mengenalpasti
responden.
|
Minggu 2
Tarikh
|
Langkah
|
Aktiviti
|
Catatan
|
28/02/2013
|
Kaedah 1 (Acuan
Pemidang)
|
Responden menjalankan aktiviti penghasilan
tembikar teknik lingkaran
|
Seramai 3 orang responden terlibat dalam
kaedah 1 dan berjalan dengan baik.
|
Kaedah 2
(‘O’)
|
Responden menjalankan aktiviti penghasilan
tembikar teknik lingkaran
|
Seramai 3 orang responden terlibat dalam
kaedah 2 dan berjalan dengan baik
|
Minggu 3
Tarikh
|
Langkah
|
Aktiviti
|
Catatan
|
21/03/2013
|
Kaedah 3
(Kerangka Botol)
|
Responden menjalankan aktiviti penghasilan
tembikar teknik lingkaran
|
Seramai 3 orang responden terlibat dalam
kaedah 3 dan berjalan dengan baik
|
Minggu 4
Tarikh
|
Langkah
|
Aktiviti
|
Catatan
|
08/04/2013
|
Ujian Pasca
|
Responden menghasilkan tembikar teknik
lingkaran dengan peningkatan
kemahiran dan kemasan penghasilan karya kraf tembikar teknik lingkaran dengan
baik.
|
Seramai 3 orang responden terlibat dalam ujian
pasca yang dijalankan dan berjaya mencapai objektif yang ditetapkan.
|
Jadual 1: Pelaksanaan Tindakan
Cara Pengumpulan Data
Bagi
menjalankan pengutipan data berkenaan isu permasalahan ini, beberapa kaedah
instrumen telah digunakan, iaitu:
- Ujian pra
- Pemerhatian
- Analisis dokumen
- Ujian pasca
Tanah liat dan alatan akan diberi berdasarkan kaedah yang
diperkenalkan dalam menjalani ujian. Pemerhatian berstruktur akan dibuat
sepanjang aktiviti kaedah dijalankan oleh responden. Hasil setiap kaedah
dikumpulkan dan direkodkan untuk dianalisis sebagai bukti dokumen.
Cara
menganalisis data
Setelah
pengumpulan data dilakukan dalam kajian ini, pengkaji mula menganalisis untuk
mendapatkan keputusan penilaian terhadap kajian yang dijalankan. Hasil dapatan
setiap Kaedah akan dianalisis menggunakan skala penilaian penentuan
keberkesanan yang telah dibina. Data soal selidik pula akan dianalisis mengikut
skala penentuan tahap pengetahuan yang dibina berdasarkan soalan yang
dikemukakan kepada responden. Setiap ujian akan dinilai berdasarkan rakaman foto
dan jadual skala pemarkahan.
DAPATAN
KAJIAN
Berikut merupakan dapatan hasil analisis setiap kaedah yang telah dijalankan
sepanjang kajian ini. Satu skala penilaian penentuan keberkesanan telah disediakan untuk menganalisis hasil
setiap kaedah. Manakala skala pemarkahan ujian pra dan pasca juga turut
disediakan.
Kategori
|
Skala Skor
|
Penyataan
|
1
|
0-1
|
Murid sukar mengaplikasikan kaedah dan tidak
menghasilkan tembikar dengan baik dan kemas.
|
2
|
2-3
|
Murid dapat mengaplikasikan kaedah dan menghasilkan
tembikar dengan baik dan kemas
|
Jadual 2: Skala Penilaian Penentuan Keberkesanan
Kategori
|
Skala Skor
|
Penyataan
|
1
|
0-2
|
Murid sukar mengawal kemahiran motor dan tidak
tidakdapat menghasilkan tembikar dengan baik dan kemas.
|
2
|
3-4
|
Murid dapat mengawal kemahiran motor dan
menghasilkan tembikar dengan baik dan kemas.
|
Jadual 3: Skala Pemarkahan Ujian Pra Dan Pasca
Pada peringkat awal,ujian pra telah dilaksanakan untuk membolehkan
pengkaji mengesan dan mengenal pasti responden
yang mempunyai masalah dalam penghasilan tembikar teknik lingkaran. Semasa
ujian pra dijalankan, murid diminta menghasilkan sebuah karya kraf tembikar
teknik lingkaran dengan menggunakan tanah liat yang diberikan. Kesemua
responden akan menghasilkan karya tembikar tanpa berbantukan apa-apa alatan.
Berdasarkan ujian pra dan data yang diperolehi, jelas membuktikan bahawa
responden lemah dalam pengawalan kemahiran motor mereka. Hal ini menyebabkan
kemasan tembikar yang dihasilkan tidak begitu sempurna dan menepati aspek-aspek
dalam asas seni reka.
Kriteria
|
R1
|
R2
|
R3
|
Dapat menghasilkan
jalur lingkaran tembikar yang tepat dari segi bentuk yang bulat dan saiz yang
sekata
|
/
|
/
|
/
|
Dapat menghasilkan
bentuk bulatan/ gegelang lingkaran yang bulat dan sekata.
|
X
|
X
|
X
|
Dapat menghasilkan susunan gegelang lingkaran
yang seimbang dalam membentuk tembikar
|
X
|
X
|
X
|
Dapat menyiapkan
karya yang baik dalam masa yang ditetapkan
|
X
|
X
|
X
|
Skor
|
1
|
1
|
1
|
Kategori
|
1
|
1
|
1
|
Jadual 5: Ujian Pra
Seterusnya, hasil analisis bagi kaedah pertama iaitu kaedah Acuan
Pemidang menunjukkan bahawa ketiga-tiga responden yang dipilih telah berjaya mengaplikasikan
kaedah dan menghasilkan tembikar dengan baik dan kemas dengan berbantukan alat
acuan pemidang.
Kriteria
|
Baik (/)
Lemah (X)
|
||
R1
|
R2
|
R3
|
|
Dapat menggelek tanah liat dengan baik didalam
pemidang yang diberi
|
/
|
/
|
/
|
Dapat mengukur dan memotong dengan betul tanah liat
yang digelek dalam pemidang.
|
/
|
X
|
/
|
Dapat menggelek jalur lingkaran hingga menjadi jalur
yang bulat dan mempunyai saiz yang sekata.
|
/
|
/
|
/
|
Skor
|
3
|
2
|
3
|
Kategori
|
2
|
2
|
2
|
Jadual 6: jadual pemarkahan kaedah acuan pemidang
Bagi kaedah kedua pula iaitu kaedah ‘O’, responden diberikan
sehelai kertas yang mengandungi bentuk ‘O’. Responden akan membentuk tembikar teknik
lingkaran dengan menghasilkan peniruan bentuk bulatan lingkaran pada kertas
tersebut. Melalui kaedah ini, hasil dapatan menunjukkan bahawa ketiga-tiga
responden yang dipilih berjaya
mengaplikasikan kaedah dan menghasilkan tembikar dengan baik dan kemas
dengan berbantukan bentuk ‘O’ yang terdapat pada kertas yang diberikan.
Kriteria
|
Baik (/)
Lemah (X)
|
||
R1
|
R2
|
R3
|
|
Dapat menggelek tanah liat dengan tangan dalam
menghasilkan jalur lingkaran yang sama saiz
|
/
|
X
|
/
|
Dapat melakukan peniruan bentuk bulat ‘O’ dengan menggunakan jalur
lingkaran
|
/
|
/
|
/
|
Dapat menghasilkan bulatan lingkaran tembikar dengan
baik dan sekata
|
/
|
/
|
/
|
Skor
|
3
|
2
|
3
|
Kategori
|
2
|
2
|
2
|
Jadual 7: jadual pemarkahan kaedah ‘O’
Seterusnya, kaedah ketiga iaitu kedah kerangka botol merupakan kaedah
yang paling mudah dan cepat diaplikasikan oleh murid. Kaedah ini
mengaplikasikan penggunaan botol minuman mineral. Hasil dapatan menunjukkan
bahawa kesemua responden berjaya
mengaplikasikan kaedah dan menghasilkan tembikar dengan baik dan kemas
dengan berbantukan alat kerangka botol.
Kriteria
|
Baik (/)
Lemah (X)
|
||
R1
|
R2
|
R3
|
|
Dapat menggelek tanah liat dengan tangan dalam
menghasilkan jalur lingkaran yang sama saiz
|
/
|
/
|
/
|
Dapat melilit dan menyusun gegelang lingkaran dengan baik pada botol minuman
mineral.
|
/
|
/
|
/
|
Dapat membentuk tembikar teknik lingkaran yang
seimbang dan kemas.
|
/
|
/
|
/
|
Skor
|
3
|
3
|
3
|
Kategori
|
2
|
2
|
2
|
Jadual 8: Jadual Pemarkahan Kaedah Kerangka Botol
Setelah ketiga-tiga kaedah kajian telah dijalankan, hasil dapatan
menunjukkan bahawa ketiga-tiga kaedah tersebut dapat membantu murid
meningkatkan kemahiran penghasilan tembikar teknik lingkaran dengan kemas dan
baik. Kesinambungan dengan itu, satu ujian pasca telah dijalankan dimana
responden telah dibenarkan untuk memilih kaedah yang paling mudah dan cepat
bagi penghasilan karya mereka. Hasil dapatan menunjukkan bahawa kaedah yang digunakan
amat membantu dalam meningkatkan kemasan penghasilan tembikar teknik lingkaran.
Kriteria
|
R1
|
R2
|
R3
|
Dapat
menghasilkan jalur lingkaran tembikar yang tepat dari segi bentuk yang bulat
dan saiz yang sekata
|
/
|
/
|
X
|
Dapat
menghasilkan bentuk bulatan/ gegelang lingkaran yang bulat dan sekata.
|
/
|
/
|
/
|
Dapat menghasilkan susunan gegelang lingkaran
yang seimbang dalam membentuk tembikar
|
/
|
/
|
/
|
Dapat
menyiapkan karya yang baik dalam masa yang ditetapkan
|
/
|
X
|
/
|
Skor
|
4
|
3
|
4
|
Kategori
|
2
|
2
|
2
|
Jadual 9: Ujian Pasca
Berdasarkan analisis keseluruhan yang telah dibuat, kajian
menunjukkan bahawa melalui penggunaan ketiga-tiga kaedah yang diperkenalkan,
kemahiran murid dalam menghasilkan tembikar teknik lingkaran dengan kemas dan
baik dapat ditingkatkan dengan perubahan positif yang ketara. Rajah 2
menunjukkan perbandingan pencapaian kemahiran membentuk tembikar teknik
lingkaran bagi setiap responden dalam ujian pra dan pasca. Hasil menunjukkan
bahawa ternyata peningkatan dapat dilihat melalui paparan graf iaitu dalam lingkungan
80%-100%. Ini membuktikan Kaedah Gegelang berjaya
meningkatkan kemasan penghasilan karya tembikar teknik lingkaran di kalangan
murid.
RUMUSAN
Hasil dapatan kajian mendapati keberkesanan Kaedah Gegelang dapat
meningkatkan kemahiran murid dalam penghasilan tembikar teknik lingkaran dengan
kemas dan baik. Ia jelas menunjukkan ianya dapat membantu murid dalam
meningkatkan kemahiran yang difokuskan dalam kajian ini iaitu:
- Kaedah gegelang berasaskan kaedah acuan pemidang dapat membantu murid meningkatkan kemahiran membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas.
- Kaedah gegelang berasaskan kaedah ‘O’ dapat membantu murid meningkatkan kemahiran membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas.
- Kaedah gegelang berasaskan kaedah kerangka botol dapat membantu murid meningkatkan kemahiran membentuk tembikar teknik lingkaran dengan betul dan kemas.
Kajian ini juga menunjukkan penggunaan alat bantuan juga dapat
membantu murid-murid menghasilkan tembikar teknik lingkaran dengan kemas dan
baik. Ia merupakan satu inovasi alatan tembikar tradisional dalam meningkatkan
kekemasan hasil kerja murid-murid.
CADANGAN KAJIAN MASA DEPAN
Dalam proses penghasilan tembikar, terdapat tiga teknik asas yang
digunakan dalam membentuk tembikar iaitu teknik lingkaran, teknik picitan dan
teknik kepingan. Di dalam kajian ini, pengkaji telah menfokuskan untuk
membentuk tembikar teknik lingkaran dengan kemas dan baik. Setelah teknik
gegelang diperkenalkan, kemasan hasilan karya tembikar dapat ditingkatkan
dengan sangat ketara. Di masa akan datang, pengembangan kajian berkaitan dengan
kemahiran membentuk tembikar teknik picitan dan kepingan di kalangan murid
dapat dilakukan melalui Kaedah-kaedah yang diperkenalkan. Pengembangan
kemahiran-kemahiran ini amatlah penting dalam mempelajari konsep-konsep asas seperti
menjalankan tugas-tugas harian dan pembelajaran seni.
Kajian asal telah dijalankan oleh Mohd Arham Mohd Ramli di SK. Mahmud, Raub, Pahang (2012) iaitu sebuah sekolah di kawasan bandar.