Sabtu, 31 Disember 2011

beberapa jam sebelum 2012

Beberapa jam lagi kita semua akan meninggalkan tahun 2011....dan seperti biasa tiada azam yg dapat disudahkan serta takkan ada azam baru yang aku nak buat pun. 2011 penuh warna warni dan syiok..alhamdulillah..So bila azam tak selesai seperti juga masalah yang tak selesai, tetapi bukan semua masalah perlu diselesaikan..ada masa ianya perlu ditinggalkan tak selesai..baru hidup berwarna warni bertambah ceria...so jangan ingat kalau ada masalah dah selesai, hidup akan lebih bergaya..sebenarnya hidup lebih syiok kalau masalah ada dan tak selesai-selesai. Ini secara tak langsung akan mengerakkan otak untuk terus berfikir dengan kata lain otak akan terus hidup. Tentu pernah dengar satu statement dalam dunia perubatan, kalau seorang pesakit yg otak mati boleh diisytiharkan telah meninggal dunia (al fatihah untuk arwah amir)...so lets the problem alive..bring it to your new year..tetapi jangan dibiarkan langsung tak selesai hahahah macam masalah hutang, lama-lama ia akan lapuk...

Aku bukannya nak merapu tetapi beberapa jam sebelum tahun 2012 datang..i just want to write what i feel...tahun ini cuti dirasakan agak panjang malah untuk sampai ke hari esok pun terasa lambat..tetapi setelah dilalui terasa cepat la pulak hahahaha masa oh masa...apa pun masa-masa yang ada dihabiskan dengan memikirkan kembali apa yang telah dilalui dan merancang apa yang sepatutnya.

Semasa memandu ke masjid aku tengok kat padang lenggang..alhamdulillah..tiada sambutan tahun baru di Kuala Lipis..mungkin ada yang suka..mungkin ada yang tak suka..tetapi after a while, kenapa perlu dihabiskan duit rakyat menyambut tahun baru gaya barat..walaupun hati kecil mengatakan ia seronok hihihi tetapi berapa lama yek...

Selamat datang 2012..dan aku macam itu juga la sebagaimana yang biasa...mari berdoa untuk umur yang bermanafaat, kesihatan tubuh badan, rezeki yang berkat, jodoh yang berpanjangan dan pertemuan-pertemuan yang indah..insyaAllah








Jumaat, 30 Disember 2011

cuti sudah habis bro...



Saya bukan di dalam mood menulis sebenarnya..tetapi saya rasa perlu menulis untuk sependek yang mungkin kerana...saya teringat akan pesan ibu saya. Katanya kalau kita benci seseorang itu, janganlah kita benci sungguh-sungguh kerana dengan kehendak Allah kita pasti akan menyukai orang tersebut bila tiba masa nanti.

Saya ni bukan le popular sgt untuk disukai dan dengan tak layak utk dibenci hihihihi i got nothing...cuti sudah sampai ke penghujungnya..saya melalui banyak peristiwa menarik sepanjang November dan Disember 2011..yang membuka minda. Antara kata kunci yang boleh dikongsi bersama ialah KESABARAN.

Ada satu peristiwa di akhir Nov yg menyebabkan saya merasakan sabar itu sangat manis rasanya. Begini..ntah bagaimana external hard disc saya gagal diakses..hal ini saya sedari apabila emak saya ingin melihat gambar-gambar kenangan di Kuching Sarawak..beberapa kali saya cuba akses akan keluar perkataan yg ia minta  ialah perlu diformat...ini sangat menakut dan menyedihkan kerana data yg paling saya sayangi ialah hasil-hasil foto anak-anak dan isteri saya. Seminggu terkedu dibuatnya..saya mengambil tindakan dgn  menghubungi beberapa pihak seperti adik ipar, kawan-kawan dan pakar-pakar di KL. Caj di antara RM450.00 - RM900.00..perghhhhh..masa berlalu dan saya terlupa..mood mengambil gambar hilang dek trauma.  Pada pertengahan Disember, sesuatu telah terjadi pada komputer bilik PSV..semua data-data penting lebur. Saya telah meminta bantuan Abu dari unit ICT...malahan gagal juga. Akhirnya Abu memberikan saya satu perisian utk menyelamatkan data untuk cuba try test. Dipendekkan cerita dengan izin Allah apabila menggunakan perisian tersebut semua data telah dapat diselamatkan..perghhhh ALHAMDULILLAH

So itu sahaja nak tulis ahahahaha..SABAR ITU MANIS DAN HEBAT...jika saya gopoh banyak wang dan tenaga akan dibazirkan...terima kasih Allah kerana memberikan saya ruang untuk berfikir dan bertindak.

Akhir kalam..cuti sudah habis bro..mari perlahan-lahan change ur mood...jangan benci apa yang sedang anda buat...kerana yang dibenci itulah penyelamat.

wallahuallam

Khamis, 22 Disember 2011

Cuaca mendung di Kuala Lipis..sekali sekala hujan..matahari sangat-sangat malu menunjukkan diri...dan hari ini SPBA ditangguhkan...dan semalam aku dah sain depan Puan Nurlita serta menguntumkan senyuman melihat jumlah gaji...

..tetapi mungkin senyuman itu bersifat sementara sahaja.....hihihih nak tahu kenapa? teka la...hihihi

Selasa, 20 Disember 2011

hidup vakum

...ada masa kita akan merasakan seolah-olah ruang semuanya vakum...dengan kata lain jika renung dinding pun tembus....adakala perjalanan berada di satu persimpangan..tak tahu nak ke kiri atau ke kanan..ye atau tidak...

Hari ni saya pegi hantar jam kat satu kedai apek di bandar Lipis..kedai tu ada dua apek yg sudah agak tua..tapi ada apek yg sorang lagi tu mcm mamak..mcm melayu. Apek berdua ni dah ada berniaga kat situ sejak saya kecik lagi...dan saiz kedai tu tak pernah berubah...hebat bukan..kedai tu cuma bersaiz suku dari keseluruhan kedai.

Cuma ada satu hal menyentuh sangat perasaan saya tentang dua apek ni..saya harap ia boleh menjadi iktibar saya dan sesiapa yg terbaca penulisan kenit saya ini. Kedua-dua apek ni sangat tabah berniaga..sangat sabar...kedai jam dgn konsep moden sepatutnya dapat mengugat perniagaan mereka..tetapi mereka berdua masih tabah berniaga..tak takut ke? tak bosan ke? tak puas ke? saya cuma ada satu pandangan peribadi iaitu TABAH....adakah saya setabah mereka..? Ada antara kita yang merungut dengan kerja masing2 dengan macam-macam alasan..besyukur le aku masih ada keje hhuhuhuhuhu

Itu sahaja untuk ketika ini...."...dalam hati sudah gegar ma..."

wallahuallam

Jumaat, 16 Disember 2011

Anda Ingin Bercinta ?

Zaman remaja adalah zaman untuk mencari dan mengenal diri. Setelah akal semakin mampu untuk berfikir jauh. Sekurang-kurangnya sudah mengenal mana baik dan buruk, halal dan haram, najis dan yang suci, syurga dan neraka.

Umur sebegini, orang muda cenderung untuk hidup di dalam perkumpulan. Gemar juga untuk mencari penyelesaian di luar rumah dibandingkan dengan berbincang dengan ibu dan ayah. Dan ketika inilah jiwa sudah menyubur untuk mengenal apa itu cinta (berlainan jenis).

Mengapa bercinta?
Terkadang bercinta dengan sebab ikut-ikutan (kerana melihat kawan sedang 'bahagia'). Terkadang ia bercinta supaya 'pointer' selalu meningkat naik. Dan katanya agar ada teman yang dapat memberi nasihat. Alamat.. jika salah bercinta, bubur tidak akan kembali menjadi nasi..

Sebelum bercinta fikirkan perkara-perkara ini wahai orang muda :
1. Sudahkah anda bersedia untuk bercinta?

Adakah sudah bersedia menghadapi risiko di dalam percintaan? Adat orang mengatakan cinta itu bersatu, dan ada kalanya ia membutakan mata. Manakala yang tidak nampak jalannya habis hancur masa depan hidupnya.

Cinta tidak semestinya bersatu, ada kalanya ia terputus di tengah jalan. Dan ada kalanya ia berjaya sehingga ke jinjang pelamin. Risiko putus cinta selalu membuatkan manusia seolah-olah putus asa. Hilang hala tuju hidupnya. Entah berapa ramai yang sudah menamatkan nyawanya sendiri bila cinta nafsu lebih diharapkan dari cinta kepada Illahi.


2. Apa matlamat Anda bercinta?
  • Mungkin untuk merosakkan anak gadis atau hati orang lain?
  • Ikut-ikutan atau suka-suka sahaja?
  • Untuk mencari pengganti pasangan yang telah pergi? (tetapi sekiranya ia ingin kembali semula suatu hari nanti, anda dengan rela diri meninggalkan pasangan baru anda yang telah diberikan harapan?
  • Sekadar cinta monyet yang tiada matlamat di masa hadapan?
  • Untuk mendirikan rumah tangga yang membawa kasih sayang dan rahmat dari ALLah?
Orang yang mulanya bercinta - hatinya akan berbunga-bunga. Tidak ia sedar apa yang berlaku di sekelilingnya kerana disibukkan dengan apa yang dicintainya. Segalanya nampak cantik, molek, comel dan sempurna belaka. 'Pijak semut tidak mati'. Segalanya berjalan dengan penuh optimis dan positif. Lalu mungkin 'menipu diri sendiri' sudah menjadi pegangan agar hubungan berlangsung dengan menarik dan dapat dikekalkan.

Apabila perhubungan cinta anda mulai 'berkelap kelip' - mulalah anda akan berfikir semula akan buruk dan baiknya pasangan anda. Mungkin ketika ini anda akan berusaha mencari solusi. Sekiranya berjaya perhubungan anda akan berjalan seperti biasa. Dan sekiranya dalam bahaya, ia akan membawa kepada 'putus cinta'. Perkataan inilah yang menjadi penghancur jiwa, rasa kecewa, terhina, rendah diri, sakit hati, dendam, putus asa. Maka istilah-istilah cinta yang dahulunya berkisarkan fantasi, anda akan sedar ia bukanlah realiti.

Menjadi hipokrit satu perkara, iaitu masalah yang akan dibawa apabila hidup di dalam sebuah rumah di atas pernikahan yang sah. Segala-galanya yang 'cantik', 'molek' akan ditunjukkan juga sebagai satu hakikat yang perlu anda terima. Samada anda terima dengan terpaksa atau redha selamanya.

3. Mengapa Anda Bercinta?
  • Kerana ALLah?
  • Kerana cantik rupanya? Mancung hidung, kumisnya tebal? Badannya serupa model? - yang pasti semuanya ini tidak kekal lama. Berapa ramai wanita yang menghidapi sakit barah kulit kerana taksubnya kepada yang dinamakan 'KECANTIKAN' ? Berapa ramai pula yang sanggup berhutang, mengorbankan identiti seorang Muslimah dan Muslim kerana tertarik dengan namanya KEMODENAN?
  • Kerana duitnya? Harta yang bertimbun?
  • Kerana empunya diri itu sendiri?
  • Kerana Agamanya? Ia akan di bawa di dunia dan akhirat. Tetapi ramai juga yang terjerumus di lembah hina. Kerana yang dibawa rupanya selama ini adalah nafsu tetapi disolek dengan nama Agama.
Anda akan dapat apa yang anda niatkan. Ingat perjalanan cinta sesama manusia amat jauh, dan mungkin juga dekat, ataupun ia satu perjalanan yang tidak pasti.

4. Apa Modal Untuk Bercinta?
  • Adakah dengan modal air liur? Atau jari jemari menulis sms?
Sedarkah anda? apabila bercinta dan anda meletakkan sesuatu di dalam hati seseorang. Ini telah memberikan ia pengharapan baru dalam hidupnya. Dan ia akan berusaha untuk mencapainya. Jika cinta anda sekadar cinta monyet, cinta untuk merosakkan anak orang, ikut-ikutan dan hanya menjadikan orang lain sebagai batu galas - CINTA NAFSU. Eloklah lupakan sahaja. Anda hanya akan menjadikan diri anda sendiri bahan fitnah yang akan orang ingat sampai bila-bila.

Sedarkah anda? Mahligai perkahwinan itu memerlukan pengorbanan bukan sahaja dari segi jari jemari dan air liur. Tetapi lebih dari itu adalah modal ilmu untuk mendirikan sebuah keluarga yang beragama, cintakan ALLah dan rasul-Nya. Modal harta iaitu pekerjaan dari sumber rezeki yang halal untuk anda berikan kepada isteri, dan anak-anak. Modal hati dan perasaan untuk dikongsi, difahami, kesabaran dan sebagainya.

5. Berapa Lama Anda Ingin Bercinta?
  • Seminggu?
  • Sebulan?
  • Tiga, empat tahun?
  • Sehingga habis belajar?
  • Cinta hingga ke akhirat?
Apabila anda bercinta, setiap pasangan pastinya ingin mengetahui sampai bilakah mereka akan bercinta? Dan apabila perhubungan itu diketahui oleh sang ibu dan ayah, tentunya mereka akan bertanya bila pula tarikh merisik, pertunangan dan perkahwinan pula akan dijalankan? Dan tentunya kaum kerabat pula akan tertanya-tanya, dengan siapa anda berkawan. Mungkin ada yang sudah diusung ke hulu dan hilir - orang kampung pun sudah mulai berbisikan. Walaupun anda sangkakan di bandar orang bersikap tidak ambil peduli. Tetapi malaikat di kiri dan kanan tetap juga menulis catatan..

6. Kos Cinta
  • Duit yang anda habiskan semata-mata untuk sidia - telefon (sms, mms, chat etc), bil elektrik, bil internet,
  • Masa yang anda korbankan untuk sidia
  • Hati dan perasaan

Sikap Matang Dalam Mencari Cinta

Wahai pemuda dan pemudi, menyebut perkataan cinta sesama manusia itu mudah, tetapi untuk melaksanakannya amatlah payah. Bercinta bukan menjadi tiket yang menghalalkan anda menyerahkan jasad kehormatan anda. Bukan juga bermakna anda sudah menjadi juara dan normal sebagaimana insan lain yang bercinta (sudah fahamkah erti cinta yang sebenarnya?). Anda rosak kerana cinta? - ia adalah kesalahan anda sendiri di dalam menterjemahkan cinta yang suci dan abadi. Semaklah semula adatnya bagaimana RasuluLlah menyalurkan perasaan cinta.

Jika berbaloi dengan bercinta - anda dapat merasai hidup bahagia serta mendapat keredhaan Allah kerana matlamat anda jelas, anda sedia redha dengan kemungkinan yang berlaku serta tidak menyalahkan taqdir, perjalanan cinta tidak melanggar batas syarak. Maka silalah untuk bercinta.

Fikirkan.. Dalam masa bercinta, bagaimana hubungan kita dengan Allah dan manusia serta makhluk yang lain? Semakin baik ataupun semakin jauh dan terus menjurang. Adakah ia menjadikan kita hamba Allah yang bertaqwa ataupun hamba Allah yang derhaka?



 http://jomfaham.blogspot.com/2009/04/anda-ingin-bercinta.html

Khamis, 15 Disember 2011

EMOSI

When dealing with people, remember you are not dealing with creatures of logic, but creatures of emotion.  ~Dale Carnegie 

Seperti biasa cuti akhir tahun 2011 adalah sama seperti cuti-cuti tahun yang sebelum ini. Cuma kelihatan luar biasa apabila kerajaan mengumumkan skim gaji baru (SPBA)..dinding-dinding FB, blog-blog tidak rasmi, twiter kencang membicarakannya, ditambah pula lampiran C tidak ada..menjadi tandatanya dan misteri. Saya dan isteri adalah antara peminat skim gaji baru ini hahhahaha...kalau anda bekerja kerajaan dan tak minat...i think something wrong with u le..hihihihi


Bagi sesetengah orang, gaji adalah sesuatu yang sangat penting (sama dengan saya) malah org yang bekerja tidak dibayar gaji emosinya sangat kritikal. So soal upah atau gaji ini ia sangat penting..saya pernah mendengar satu pepatah (hadis?)..bayarlah upah sebelum keringat kering..

wallahuallam



Selasa, 13 Disember 2011

perjalanan


Sepanjang pemanduan dari Temerloh menuju ke Batu Pahat...ada sesuatu yang bermain-main di kotak fikiran saya seawal cuti akhir tahun Dis 2011 bermula..ia seperti warna-warna pelangi yang bergerak memanjang berlingkar-lingkar dan kini ia semakin kelabu.

Bandar Batu Pahat terlalu banyak perubahan yang berlaku..kunjungan kali ini ialah kali kedua untuk tahun 2011. Saya menjejakkan kaki di bandar ini pada pertengahan tahun 1992 beberapa bulan sebelum peperiksaan STPM bermula. Jalan-jalan utama di Batu Pahat masih terukir di benak hati, mudah untuk saya bergerak..isteri dan anak-anak mendengar pengalaman lepas saya di sini. Ya..dulu saya terlalu susah..tetapi ada Amroz yg menjadi rakan peneman berjalan kaki dari Taman Broleh ke MPBP..isteri saya mengingatkan anak-anak supaya bersyukur...tetapi bagi saya..apalah susah sangat berjalan kaki..kerana berjalan kaki adalah kebiasaan saya seawal umur 10 tahun, telah berjalan beriringan dengan Angah dan Ina ke SKWI...semuanya kerana kesusahan..hihihihi

Dari Batu Pahat ke Port Dickson...alhamdulillah perjalanan berjalan dengan lancar menuju Hotel Lexis...memang sudah menjadi rezeki kami..pihak hotel menawarkan chalet tepi laut..awesome..alhamdulillah....

Malam semakin larut..warna-warna pelangi masih bermain dalam benak otak...kebanyakannya kelabu..mungkin saya ada idea..mungkin saya mengingati sesuatu..mungkin..saya pun tak tahu....mungkin juga ia idea utk semester hadapan..saya perlu mengorganisasikan ia..

wallahuallam

Ahad, 11 Disember 2011

'Super Photoshop' Terbaru Untuk Palsukan Gambar Tanpa Dikesan

KINI wujudnya pendekatan terbaru yang mudah dalam dunia penggambaran dimana amatur boleh mengubah dan menambah gambar dalam seminit tanpa mudah di kesan tanpa memerlukan peralatan khas, latihan, kemahiran atau akses yang rumit sambil mengekalkan kualiti asal gambar tersebut.

Teknik yang dicipta oleh seorang 'programmer' Kevin Karsch, akan ditunjukkan pada persidangan Siggraph di Hong Kong pada bulan ini.

Karsch menyatakan bahawa walaupun pengguna terdiri daripada 'orang baru' atau orang-orang yang kurang mahir, hasil daripada penggunaan program yang diperkenalkan boleh mencapai hasil pengubahan seperti seorang profesional.

Kaedah Karsch adalah unik. Beliau mengatakan bahawa walaupun secara digital agak mudah untuk membuang objek dari skrin gambar, ia lebih sukar untuk memasukkan sesuatu objek tanpa dapat dikesan oleh pandangan mata tentang perubahannya.

"Kaedah-kaedah mengubah gambar yang sedia ada sekarang adalah agak remeh dan susah", kata Karch yang merupakan seorang pelajar PhD di universiti Illinois.

"Untuk memasukkan objek ke dalam sesuatu rakaman adegan atau gambar, teknik yang ada sekarang memerlukan beberapa geometri digambarkan secara manual, menggunakan model lampu yang memantulkan cahaya yang diletakkan di tempat rakaman diambil, mengambil pelbagai gambar dari pelbagai sudut, atau bahkan meletakkan model atau objek-objek yang ingin digambarkan secara manual", tambahnya lagi.

Proses ini perlu dijalankan dengan cermat dan teliti dan memerlukan kepakaran.

Teknik-teknik yang sedia ada sekarang


Perbezaan teknik yang diperkenalkan sangat ketara di mana perisian Karsch pula secara automatik membina draf kasar senario model 3D dan pengguna hanya perlu menambah mana-mana permukaan yang diingini dengan melukis pada skrin.

Seterusnya pengguna perlu menambah sumber cahaya dan mengubah nilai pencahayaan yang bersesuian pada imej.

Sistem kami secara automatik akan menjana model fizikal di gambar tersebut menggunakan tanda aras pencahayaan dan gambaran yang diinginkan pengguna , 'kata Karsch.

Perisian kemudiannya menambah nilai cahaya di mana Karsch mencipta program yang boleh mengadaptasi gambar yang perlu dalam keadaan berkilat, gambar refleks ataupun objek sintetik yang memerlukan sinaran.

Untuk menambah patung, pengguna hanya perlu melukis garis kasar bilik, kemudian menandakan sumber cahaya, maka objek 3D boleh digambarkan


Karch menyatakan bahawa kaedah yang diperkenalkan ini hanya memerlukan beberapa penjelasan ringkas yang ditandakan oleh pengguna sambil membenarkan pengguna-pengguna baru untuk menghasilkan gambar yang berkualiti.

Hasil-hasil dari pengubahan gambar yang telah dicapai dengan kaedah yang diperkenalkan kelihatan realistik, dan ramai orang cenderung untuk memihak kepada teknik pentafsiran sintetik yang diperkenalkan berbanding penambahan gambar melalui kaedah sisipan lain.

Proses pencahayaan automatik menambah lapisan cahaya untuk mewujudkan hasil yang meyakinkan dan juga dapat disesuaikan dengan objek berkilat, refleks atau bersinar
Sumber: Daily Mail
http://freemalays.blogspot.com/2011/12/super-photoshop-terbaru-membolehkan.html

Rahsia Haiwan Di Sebalik Potret Mona Lisa

Pelukis terkenal New York, Ron Piccirillo hari ini mendakwa telah menemui beberapa kunci rahsia di sebalik salah satu wajah yang paling misteri dalam sejarah iaitu didalam potret Mona Lisa.

Piccirillo mengutarakan pandangan bahawa beberapa haiwan boleh dilihat tersembunyi di dalam lukisan itu apabila ia diletakkan didalam posisi mendatar. Pereka grafik Rochester dan pelukis itu berkata, singa, monyet dan kerbau boleh dilihat di sekeliling kepala Mona Lisa dan ular atau buaya boleh dilihat gambarannya berhampiran bahu kanan Mona Lisa didalam potret beliau.



Cetusan pandangan tentang kewujudan haiwan-haiwan itu disebalik potret tersebut membawa Piccirillo kepada satu jurnal yang pernah ditulis oleh Leonardo da Vinci dan beberapa petikan yang menyebut tentang haiwan yang dilihatnya.
"Apabila saya menemui jawapan-jawapan dari potret Mona Lisa yang saya panggil 'penemuan yang tidak dijangka, saya tidak lagi mencari maklumat," kata Piccirillo kepada ABCNews.com. "Saya hanya perlu meleraikan satu persatu rahsia potret ini yang akhirnya membawa saya kepada teori ini. Semuanya datang hasil dari tulisan-tulisan Leonardo yang memberi inspirasi," tambahnya lagi.

Salah satu petikan yang memberikan gambaran tentang kewujudan haiwan-haiwan tersebut berbunyi "her heart gnawed by a swelling serpent" dan, "Give her a leopard's skin, because this creature kills the lion out of envy and by deceit." Walaupun petikan tersebut tidak menyebut "Mona Lisa" secara jelas, Piccirillo mengatakan bahawa beliau percaya rujukan kepada ular dan singa merujuk kepada potret wanita itu yang mempunyai senyuman yang terkenal.

Piccirillo berkata beliau percaya bahawa Mona Lisa bukanlah orang yang benar-benar wujud, tetapi menjadi simbolik untuk melambangkan sifat manusia yang iri hati. Beliau juga percaya bahawa rahsia penemuannya yang telah berjaya dileraikan akan menjadi penting kepada orang-orang seni yang keliru dengan lukisan ini selama berabad-abad lamanya.

"Saya sedar betapa besar impak dari penemuan fakta ini di dalam dunia seni dan saya tahu ia akan menjadi perkara yang terbesar dalam tempoh 500 tahun ,"kata Piccirillo.

Piccirillo menyatakan bahawa ahli-ahli komuniti seni tidak semestinya bersetuju dengan pandangan dan pendapat Piccirillo dan kepentingan penemuan beliau.

Ada juga yang tidak menerima pendapat ini. "Saya tidak yakin kita perlu memikirkan dan mengekalkan teori ini," kata seorang Profesor Sejarah Seni dari Brown Universiti, Profesor Evelyn Lincoln kepada ABCNews.com. "Ia tidak membantu saya memahami Mona Lisa dan menganggap beliau sebagai simbol iconographic yang tersembunyi dan agak tidak berkaitan untuk mengaitkan dengan sifat iri hati," tambahnya lagi.

Lincoln memanggil teori yang diperkenalkan Piccirillo sebagai "bermasalah" dan berkata bahawa tafsiran itu lebih sesuai jika dilihat sebagai pandangan umum dan bukan apa yang cuba digambarkan oleh lukisan itu sendiri. Beliau menegaskan bahawa imej gambar Mona Lisa yang biasa dilihat bukan lukisan asal. Potret yang asal itu juga telah menjadi kurang jelas kerana dimakan usia, retak dan berminyak.

Lincoln juga menyatakan bahawa jurnal yang ditulis oleh Leonardo da Vinci sendiri telah berpecah-pecah dan mula disusun kembali bersama-sama selepas kematiannya.

"Idea bahawa kita harus mengubah posisi lukisan secara terbalik, ke bawah dan pelbagai posisi untuk mencari lambang iconographic yang memberi tafsiran sifat iri hati adalah merupakan obsesi peribadi setiap artis grafik yang seolah-olah cuba mencari maksud tersirat dari setiap lukisan yang dilihatnya," kata Lincoln. "Ia bukan sifat yang sesuai untuk Mona Lisa saya," katanya lagi.

Piccirillo pula tetap menegaskan bahawa beliau yakin dalam penilaian dan teorinya. "Saya telah menjadi pelukis sepanjang hidup saya dan sentiasa sedar terdapat misteri Mona Lisa yang perlu dileraikan, tetapi saya tidak pernah terlalu berminat untuk meleraikannya sehingga mencipta teori ini. Saya lebih berminat dalam keindahan seni itu sendiri," katanya. "Tetapi apabila anda tahu apa yang perlu anda cari, pastinya anda akan temui jawapannya di situ,"katanya.

Sumber: Yahoo News
http://freemalays.blogspot.com/2011/12/rahsia-haiwan-di-sebalik-potret-mona.html

KOREA



1950, KOREA SELATAN adalah salah satu negara termiskin di dunia. Setaraf dengan negara-negara termiskin di Afrika dan Asia. Ekonominya hanya bergantung kepada pertanian gara-gara perang dengan Jepun dan Korea Utara

Dalam 4 dekad, Korea Selatan cepat berubah dari negara termiskin, menjadi salah satu negara paling kaya dan tercanggih di dunia dengan nilai ekonomi Trillion dollar.
Tahun 1963, pendapatan perkapitanya cuma $100. Tahun 1995 sudah meningkat ke $10,000. 2007, $25,000. Goldman Sachs meramalkan Korea tahun 2050 nanti akan jadi negara nombor 2 terkaya di dunia, dengan pendapatan perkapita $81,000. Korea, juga tercatat sebagai bangsa dengan pertumbuhan ekonomi tercepat sepanjang sejarah.

Dan inilah keadaan bandar di Korea Selatan yang berubah menjadi kota mewah ini.


Produk-produk elektronik Korea, Samsung dan LG, telah menguasai pasaran dunia. Dari smartphone canggih, television plasma, LCD dan semikonduktor. LG sendiri sekarang adalah perindustrian pembuat panel plasma terbesar di dunia. Samsung, adalah konglomerat terbesar di dunia, yang hanya kalah oleh General Electric.

Industri pembuatan kapal Korea, Hyundai dan Samsung Heavy Industries, adalah yang terbesar di dunia dan mengalahkan Jepun pada tahun 2004. Hyundai, juga menjadi perusahaan otomotif ke 5 terbesar di dunia.

Korea juga telah jadi negara termaju di dunia dalam hal infrastruktur teknologi. Sejak tahun 2000, seluruh masyarakat Korea telah menikmati jaringan internet 100 Mbpps, siaran television interaktif high-definition, teknologi komunikasi 4G.

Para pemimpin Korea juga punya visi yang sangat maju dalam penyerapan dan pengembangan teknologi. Inilah kunci dari semua bangsa-bangsa termaju. Tahun 1959, kerajaan Korea sudah mendirikan Korean Atomic Energy Commision. Pertengahan tahun 1960, Kementerian Sains dan Teknologi dibentuk. Lalu Korea Institute of Science and Technology yang dibentuk untuk research industri.

Dan setelah itu, proses pembelajaran sains dan teknologi dilakukan secara besar-besaran. Para cendekiawan asing dan segala macam teknologi terbaru dari Barat diserap habis-habisan. Seperti Jepun, R&D digalakkan, orang-orang serta badan-badan research yang unggul diberi dana yang sangat besar oleh kerajaan.
Industri-industri dengan potensi pasaran masa depan yang besar dianalisis dan dikejar habis-habisan, baik oleh kerajaannya dan swasta.

Dan bagaimana cara agar bangsa Korea punya kemampuan yang tinggi untuk menyerap sains dan teknologi ? Kuncinya adalah ….

Pembangunan manusia-manusia unggul!

Manusia-manusia unggul yang punya kemampuan tinggi dalam menyerap ilmu dan teknologi. Pembangunan manusia-manusia unggul, melalui pendidikan unggul. Pendidikan terbaik di dunia.

Sejak lama, pemerintah telah berjuang supaya kanak-kanak Korea memiliki nilai matematik dan sains yang tinggi. Tidak dalam ukuran Korea sendiri, tapi dalam skala global. Jadi sistem pendidikan terbaik di dunia harus dibentuk.

Dan Korea telah berjaya. Tingkat IQ Korea secara nasional adalah yang tertinggi di dunia. Dan kanak-kanak Korea juga memiliki ranking teratas dalam kemampuan matematik, sains, problem solving, dan membaca dalam peringkat OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development.

Bagaimana dengan orang kita?

Jangan malu kerana anak-anak kita pun cepat mengikut rentak orang Korea. Malangnya bukan meniru remaja Korea menyerap teknologi terkini tetap apa yang kita serapkan ialah muzik K-Pop mereka.

Remaja kita begitu teruja dengan budaya K-Pop walaupun tidak faham dengan bahasa dan budaya mereka. Ini menunjukkan Korea Selatan sudah maju bukan sahaja ekonomi, sukan malah bidang hiburan yang menjadi taraf dunia.



oleh : Zavi
http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27126#870028

Sejarah Bendera Negeri Pahang


Oleh Badli Shah bin Alauddin

Kebiasaannya apabila ditanya tentang bendera Pahang, masyarakat akan teringat kepada gabungan rona hitam dan putih. Pada masa dahulu, masyarakat mengandaikan bahawa warna hitam sebagai warna rakyat jelata, lalu telah mentafsirkan skima hitam pada bendera-bendera negeri sebagai 'rakyat jelata' yang dipegang oleh sistem politik moden

Hakikat sebenarnya, rona hitam adalah simbol kebesaran Bendahara iaitu suatu simbolik melambangkan bahawa pada suatu ketika dahulu pemerintah di Pahang adalah bertaraf Bendahara. Putih pula adalah melambangkan raja. Maka tambahan warna putih di atas rona hitam membawa makna bahawa Pahang adalah negeri yang mempunyai kedaulatan sendiri dan pemerintahan beraja. Ia juga membawa erti bahawa negeri ini ada keistimewaan, undang-undang, adat istiadat, adat resam, tatasusila serta kuasa-kuasa yang tertentu yang ada pada raja sebagai sebuah negeri yang berdaulat. Inilah wa'ad Demang Lebar Daun dengan Sang Nila Utama berkenaan peranan Bendahara sebagai tuan asal dan sebenar kepada bangsa Melayu.

Baru-baru ini saya berpeluang menatap kembali buku garapan Suzana binti Hj. Othman, Institusi Bendahara : Dinasti Bendahara Johor - Pahang, Persatuan Sejarah Malaysia cawangan negeri Johor, 2002. Beliau yang merupakan seorang penulis prolifik dan pengkaji isu-isu istana Kesultanan Melayu ada mencatatkan berkenaan transformasi bendera negeri-negeri yang diperintah oleh Bendahara (hlm. 44).
Menurut beliau, bendera serba hitam (gambar kiri) merupakan bendera Bendahara sejak turun temurun. Berkemungkinan digunakan dari zaman Melaka lagi kerana kesultanan-kesultanan beraja yang mengambil nobat dari Melaka serta menggunakan khidmat bendahara yang berasal dari satu keluarga bendahara Melaka semuanya mempunyai skima hitam pada bendera kesultanan tersebut, contohnya Perak, Johor Lama dan Terengganu. Negeri Sembilan juga mempunyai skima warna hitam pada benderanya kerana pernah dipegang oleh Bendahara dari zaman Tun Perak. Pahang yang dipegang oleh Dato' Bendaharanya menggunakan bendera serba hitam seperti di sebelah sehinggalah zaman Wan Ahmad dalam tahun 1863.
Dengan mangkatnya Sultan Mahmud Shah II dalam peristiwa 'Marhum Mangkat di Julangan' pada tahun 1699, Dato' Bendahara Paduka Raja Tun Habib Abdul Jalil tela
h dinaikkan takhta bagi menggantikan baginda kerana Sultan Mahmud tiada berputera. Sebagai Sultan Johor, Tun Habib Abdul Jalil bergelar Sultan Abdul Jalil Riayat Shah IV (l699 - 1718). Bendera di sebelah kanan merupakan bendera kesultanan Johor Lama semenjak zaman Sultan Abdul Jalil. Skima hitam melambangkan warna bendahara bagi menunjukkan asal Sultan Abdul Jalil daripada keturunan bendahara, skima putih menunjukkan warna raja, melambangkan status baginda
yang kemudiannya menjadi Sultan Johor yang berdaulat. Apabila Bendahara Wan Ahmad memerintah Pahang dalam tahun 1882, baginda menggunakan corak bendera (kiri) dan seterusnya digelar Sultan Ahmad al-Muadzam Shah. Pada zaman kemudiannya, sedikit perubahan dibuat kepada bendera tersebut.

Beberapa perubahan lain bendera Pahang boleh juga dilihat dalam http://fotw.net/flags/my-pahan.html yang ada memaparkan contoh grafik bendera Pahang versi Obsolete Jack dan juga versi British Resident's Flag.


Sumber klik

Tambahan:

Obsolete Jack [Jack (Pahang, Malaysia), obsolete]
British Resident's Flag [British Resident (Pahang, Malaysia)]



http://www.tkodaily.net/v4/modules.php?name=News&file=article&sid=170

Sabtu, 10 Disember 2011

"Don't walk in front of me, I may not follow.
Don't walk behind me, I may not lead.
Walk beside me and be my friend."
- Albert Camus (also attributed to Maimonidies). Sent by clovers

Rabu, 7 Disember 2011

PENAMBAHAN & PENOLAKAN..UNTUNG ATAU RUGI


Assalamualaikum


Nov 2011 telah pun berakhir dan sekarang telah memasuki Disember 2011, masa bergerak dengan pantas dalam landasannya. Saya ditakdirkan oleh Allah untuk bertemu beberapa kawan lama semasa cuti. Setiap pertemuan direncahi dengan rencam cerita masing-masing..politik, jenaka, isteri, anak-anak, kehidupan dan pelbagai cerita yang disensorkan..hahahaha...tiada la apa sangat yang disensorkan...

Ada beberapa cerita yang menarik dan menjadi iktibar saya yg didapati dari pertemuan-pertemuan tersebut. Ketika sedang 'window shopping' (kalau boleh dikatakan begitu) bersama isteri dan adik di ECM sementara menunggu tayangan 'Ombak Rindu'...terserempak seorang rakan lama yg selalu dalihnya '...ada di Maran..' jika saya ajak beliau minum teh di Keratong. Apa yg mengejutkan saya beliau bersama perempuan lain..hati kecil berkata masa bila pula dia ni berani main kayu tiga (hahahaha)..bila dia nampak saya..tangan bersalaman bertanya khabar..perlahan-lahan saya ditarik ketepi...saya menjelaskan pada beliau sangkaan pertama saya...jawabnya..beliau sudah berpisah..cerita seterusnya adalah sejarah. Sebelum membawa isteri ke ECM saya diizinkan bertemu rakan lama yang juga menghadapi krisis yg hampir sama ttp beliau bertambah isteri...

Apa yang saya nak rumuskan di sini...tidak semestinya teman hidup bertambah hidup akan semakin bahagia...tidak juga berpisah teman hidup berganti baru..hidup akan bertambah merana..Allah yang lebih tahu..cerita dari rakan-rakan adalah iktibar dan peringatan utk saya, selebihnya saya berserah. Umpama memicit keluar warna dari tiub yang hampir habis..mungkin picitan terakhir boleh menyudahkan satu catan dan mungkin juga tidak....hidup bukan mengenai untung atau rugi tetapi pengajaran yang didapati sebagai panduan untuk terus hidup....

wallahuallam

Selasa, 6 Disember 2011

Layakkah Melayu Moden dikenali sebagai Bani Qeturah/ Bani Ishak/ Bani Jawi

Oleh: rajaibrahimpetra96

"Istiadat Melayu masih wujud

Kini ramai dari anak Melayu yang sudah tidak mengetahui apa sebenarnya maksud "Jawi" ini. Apa yang mereka tahu hanyalah tulisan jawi. Malangnya tulisan Jawi juga semakin tenggelam dan bakal hilang dari pengetahuan Melayu Moden.


kehalusan Bani Jawi terpancar pada seni binaan

JAWI kini hanya diketahui sebagai salah satu jenis tulisan berunsurkan abjad Arab. Namun dari kajian beberapa penyelidik asing, terdedah satu rahsia terpendam.

Kedudukan Bumi Jawi dari Kaabah


Ia mengenai kisah satu bangsa yang pernah mendominasi dunia satu masa dahulu tetapi kini hanya tersimpan dalam misteri sejarah yang cuba ditenggelamkan oleh sekumpulan manusia yang mempunyai niat tersembunyi.

Tiada siapa yang benar-benar tahu sebab sebenar kenapa ia cuba disembunyikan dari pengetahuan dunia. Namun kebenaran itu akan tetap menampilkan dirinya secara tidak dirancang. Itulah juga yang akan berlaku kepada misteri ini.

Semakin hari semakin jelas kewujudan bangsa purba yang mana di satu saat dahulu terpahat satu nama baru yang menarik, mereka digelar Bangsa Jawi oleh pedagang Arab. Sebelum itu tidak diketahui apa nama panggilan Arab untuk mereka selain “zabaq”.

“Jawi” bukanlah bangsa baru muncul sebaliknya ia berasal dari satu bangsa terdahulu yang di kenali sebagai Mala, Mala-vu, Mala-yu, Mala-yang atau Jawaka yang dikaitkan dengan bangsa “Melayu” purba.

Kajian masih diteruskan untuk mengesan asal usul perkataan Jawi ini. Belum ada jawapan yang konkrit sama ada ia berkait dengan perkataan ”levi”. “kawi”, “jawa” atau “lawi”. Ianya masih kabur dan terus diselubungi misteri.

Jawi meliputi seluruh bangsa di Nusantara ini yang menerima Islam sebagai pegangan. Ia adalah sebuah kesatuan besar, tiada lagi Melayu, Jawa, Bugis dan lain-lain. Semuanya terhimpun dalam istilah "Jawi" tersebut. Apa lagi jika kita sebutkan negara seperti Imdonesia, Malaysia, Brunei, Filipina, Fatani. Tiada semua itu. Inilah kelebihan Jawi berbanding bangsa, etnik dan puak. Ia lebih senonim dengan nama Kesatuan Islam Nusantara.

Dari sudud budaya Melayu “Jawi” hanya diikat dengan “Islam”. Selain dari yang beragama Islam walaupun dari rumpun Melayu atau Nusantara, tidak digelar sebagai Bangsa Jawi. Kita ambil pendekatan mudah dengan mengingat kembali budaya lama kaum Melayu ini.

Satu masa dahulu, sebelum perkataan berkhatan menjadi popular ia disebut “masuk jawi”. Maksudnya sesaorang kanak-kanak Melayu tidak layak dipanggil “jawi” sekiranya belum akhir baligh yang dikait dengan “berkhatan” itu. Ini sebuah simbolik mengapa Jawi itu dikaitkan dengan Islam sahaja. Orang Jawi mesti berkhatan. Orang Melayu tidak semestinya berkhatan.

Kesimpulan mudah Jawi adalah orang Melayu Islam yang telah dewasa dan berakal. Seperkara lagi yang tidak diketahui ramai, bangsa Jawi ini amat terkenal dengan sifat yang berlawanan dengan bangsa Arab. Sikap bangsa Jawi yang sentiasa merendah diri dan bersopan amat dikagumi oleh bangsa Arab sendiri.

Setelah masyarakat Melayu bertukar menjadi bangsa Jawi, maka penulisan juga ikut berubah kepada abjad Arab di tambah dengan sedikit abjad Parsi (Ga Nga Pa Nya) untuk membolehkan sebutan Melayu-polinesia Austronesian (asli) bercampur Sanskrita itu dapat ditulis sepenuhnya. Terciplah sejarah Tulisan Jawi yang khusus untuk masyarakat Melayu Islam (Jawi).

Dari beberapa kitab lama Melayu versi Jawi, telah dapat dikenal pasti apakah jenis manusia yang berbangsa Jawi ini. Selain dari Ilmu Islam yang lazim untuk umat Islam, bangsa ini amat meminati dan mendalami unsur “kebathinan” atau “kerohanian” yang mendarah daging dalam jiwa orang Melayu sebelum Islam.

Orang Melayu Jawi ini menjadi satu entiti yang mendapat tempat khas dalam bidang tasawwuf yang menjadi pokok kepada ilmu kerohanian. Muncullah beberapa ulama Melayu Jawi yang terkenal dan ada yang dilantik sebagai guru malah mahaguru di Makkatul Mukarromah sebelum berkuasanya kerajaan Wahhabi Saud. Samaada dari Fatani, Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo dan Sulawesi. Inilah ulama Jawi yang dikagumi oleh Arab.

Kegahirahan Bani Jawi terhadap agama Islam amat menakjubkan. Letusan dari ketekunan mereka maka muncullah beberapa ulama yang bertaraf Wali Allah dari bumi ini yang disanjung hingga akhir zaman seperti Habib Noh, Tol Kenali, Tuan Tulis, Tokku Paloh, Tok Pulau Manis, Wali Sembilan di Pulau Jawa dan banyak lagi (beratus orang) tidak termasuk para wali yang mengelak dari kemasyhuran tersembunyi dari pengetahuan umum.

Pada masa ini pun masih ramai Wali Allah yang bermukim di bumi Jawi ini walaupun tidak diketahui ramai. Mereka sedang menanti “mujahid” yang bakal muncul dan menjadi penghulu mereka diakhir zaman ini.

Jalan yang diteroka oleh para ulama inilah (kesemuanya beraliran Ahlussunah wal-Jamaah) menjadi pegangan segenap ahli masyarakat sehinggalah wujudnya kumpulan ulama baru yang cuba menukar arah kepada aliran wahhabiah dan kini wujud pula penggerak aliran liberalisma. Perkembangan ini menolak jauh apa yang dipusakai dari para ulama tersebut. Ia berupa malapetaka yang terpaksa kita semua hadapi atas kesilapan kita sendiri.

Kita pernah mendengar perkhabaran bahawa Islam akan bangkit dari timur. Adakah “timur” di sini bermaksud Nusantara atau Gugusan Melayu? Ia masih menjadi tekateki. Walaubagaimanapun Islam pernah bangkit di daerah “timur” tetapi bukannya Kepulauan Melayu. Adakah itu maksud sebenar perkhabaran tersebut, tidaklah diketahui. Sultanul Aulia Syeikh Abdul Qadir al-Jilani dan Iman al-Ghazali muncul sebagai ulama tersohor di zaman Abbasiah (500 tahun selepas Hijrah) berasal dari daerah Jilan dan Khurasan iaitu timur Madinatul Munawwarah tempat Nabi saw berucap.

Kedua ulama ini memberi cahaya baru dalam kebangkitan masyarakat Islam 500 tahun selepas kewafatan Nabi saw. Namun ia masih jauh dari zaman akhir yang sedang kita tempuhi sekarang.

Memandangkan Islam semakin luntur akibat gangguan hebat gerakan wahhabiah dan liberalisma (dikatakan sengaja diatur oleh zionis antarabangsa untuk melemahkan Islan dari dalam) selain gerak kerja Jesuits kristian (jubah hitam) dari arah luar. Bermula dari situ terbitlah era baru yang membawa manusia mengejar kebendaan dan kuasa. Untuk mengisi slot terakhir ketamaddunan dunia sementara ini, Islam perlu bangkit semula.

Darimanakah kebangkitan ini akan bermula? Buat masa ini hadis Rasulullah saw yang menyatakan Islam akan bangkit dari “timur” itu masih terpakai kerana tiada sebarang nas lain yang menunjukkan arah selain dari itu.

Islam akan bangkit secara berkala setiap 500 tahun. Secara kasarnya, tahun 500 Hijriah (1100 M) diikuti tahun 1000 Hijriah (1600 M) dan akhirnya zaman ini tahun 1500 Hijriah. Mungkinkah mujahid itu dari kawasan yang sama juga iaitu Khurasan? Cuba perhatikan, apa yang kita maklum perkembangan Islam di India amat hebat di sekitar tahun 1600 masihi, mungkinkah itu bermaksud kebangkitan kedua?

Kita lupakan dahulu persoalan tersebut. Apa yang penting ialah mencongak adakah benar masa kebangkitan “Mujahid” baru akan menjelang 1500 Hijriah sekitar tahun 2020 hingga 2030 ini?

Dari perkiraan tempat ia memberi satu petunjuk. Kebangkitan pertama terjadi di Khurasan dan Iraq, kedua berlaku di benua kecil India dan dimanakah yang ketiganya? Masihkah di sekita Khurasan dan India atau di tempat lain? Adakah di tempat yang lebih jauh ke arah timur? Iaitu Bumi Melayu tanah asal Bani Jawi.

Sesungguhnya Bumi Jawi ini penuh dengan misteri. Islam bertapak kukuh di kelilingi pengaruh Buddha dan Hindu. Bangsa yang sanggup mengenepikan agama nenek moyang dan menerima Islam dengan hati rela. Islam tidak akan mudah disingkirkan dari hati orang Melayu Jawi ini kecuali melalui usaha yang mahal harganya. Melalui kerja jahat serta tipu helah dan muslihat proksi Iblis.

Lihat sahaja di Selatan Thai yang asalnya sebuah kerajaan besar Melayu Fatani serta Selatan Filipina dan Kepulauan Sulu yang telah mengalami musibah buruk, diperangi sejak zaman berzaman. Islam tidak mudah terlucut. Pertolongan Allah terhadap bangsa ini. Tidak mustahil juga pejuang Islam akan bangkit dari dua wilayah bergolak ini.

Waktu berlalu semakin pantas. Kita sedang berada dikecamuk petaka buatan manusia. Oleh kerana ia merupakan tuntutan fitnah akhir zaman, tentu sekali kita tidak dapat melarikan diri dari kekusutan akal untuk melihat kebenaran. Kecamukan ini bertindih-tindihan dan menjadi semakin kusut. Terpinga-pinga meniti arus dalam keraguan, adakah kita masih berada di landasan yang benar atau sedang lemas dalam lautan fitnah.

Masanya sangatlah hampir, kita berada dalam tahun 1432 H sekarang, hanya 18 tahun menjadi landmark kebangkitan ini (1500 Hijriah), dan mungkin juga lebih awal dari itu. Wallahu a’lam.

Sedutan dari: Alter Paling Rahasia Bangsa Melayu IV oleh Mistisfiles Mengapa wilayah Khurasan (asal) dan Asia Tenggara sedang diawasi oleh Zionis, proksi Dajjal? – halang kebangkitan tentera al Mahdi.



Ahli Bait

Sejak para rahib Illuminati mula mencari-cari ke manakah hilangnya ahli bait (keturunan Rasullullah s.a.w) setelah keberhasilan meracun Hassan Al-Askari r.a, keturunan Rasullullah s.a.w yang digelar antara Imam 12 oleh Syiah (ini bukan sokongan terhadap Syiah, yang sesat tetap sesat,dan yang sesat dan mengada-adakan akan duduk dalam neraka), ternyata keturunan Rasullullah s.a.w seolah-olah lenyap tanpa berita, padahal Imam Iblis Tertinggi mereka memberitahu AlMahdi adalah dari keturunan Rasullullah s.a.w dan Hasan Al-Askari r.a bukanlah Mahdi yang dicari-cari.

Semua ciri-ciri dan  berwatakan AlMahdi telah dihafal oleh para rahib dalam 'inner circle' melebihi esetengah orang Islam sendiri yang mengaku

mencintai ahli bait. Begitu takutnya Dajjal akan orang yang akan membunuh dia kelak. AlMahdi perlu dihapuskan!!

Kesemua keturunan Rasullullah yang berketrampilan dan menjadi pemimpin Masyarakat telah meninggal dunia akibat DIBUNUH! 90% dari mereka telah DIRACUN! Ini bukan kebetulan tetapi satu konspirasi terancang.

Ketika mencari-cari kerajaan Kristian Presto John disebut dalam mitos yang berada di Timur, para pengembara Rosicrusian (satu ajaran sesat Dajal) Sepanyol dan Portugis akhirnya menemui lebih dari sebuah kerajaan disana. Adakah ia kerajaan  Kristian Presto John yang digembar-gemburkan itu? malangnya tiada sebuah pun yang beragama kristian seperti yang di sebutkan. Di sana terdapat lebih dari sebuah kerajaan Islam yang kaya-raya di Timur Jauh.

Bukan negara orang-orang Arab sepertimana yang mereka ketagui ,tetapi satu bangsa yang mereka sendiri tidak pernah mengenalinya. Bagaimana terdapat sebuah kerajaan Islam ditengah-tengah pengaruh Hindu Buddha di Timur Jauh yang jaraknya beribu kilometer dari negara Arab? Mereka telah dapat mengagak, kemungkinan ahli bait yang mereka cari itu telah lari ke Timur Jauh!

Dari situ mereka mula ingin belajar mengenali musuh baru mereka!

Keturunah Keturah?


Siapakah Bani Jawi? 
-Apa Misi rahasia Bani Jawi? 

Siapakah Bani Jawi - Jawa/Melayu? Dari manakah asalnya Melayu itu? Ketika ramai ilmuwan memperdebatkan kaum-kaum yang hilang seperti The Lost Tribe of Israel, Atlantis, Lemuria, Sodom and Gomorrah malah masih mencari-cari siapakah Gog and Magog, rahasia bangsa misteri ini masih terpelihara di dalam tabut rahsia sejak beribu-ribu tahun. Tiada siapa yang tahu dari mana asalnya bangsa ini?

bani jawi = adalah sebutan yg diberikan orang2 arab sejak zaman dulu untuk menyebutkan orang2 islam yg berasal dari Nusantara atau Asia Tenggara. jadi bani jawi tidak merujuk pada suku jawa saja tetapi juga semua ras keturunan melayu di Asia Tenggara

Di atas adalah petikan dari Kitab Kejadian dari Kitab Injil yang merupakan penyimpan Rahasia terbesar berkenaan satu bangsa yang bergerak ke Timur dunia bagi mengembangkan keturunan manusia seperti yang diperintahkan Tuhan....

Bangsa Paling Rahsia inilah yang menurunkan pelbagai bangsa Asia dari tempat asal mereka iaitu Asia Barat dan Asia Tengah di mana dari situlah bermulanya peradaban manusia.

Bangsa ini, yang merupakan pemegang rahsia akhir zaman adalah satu bangsa besar yang pernah membangun kota-kota purba dan menyertai peperangan-peperangan agung sejak surutnya Banjir Besar bersama-sama bangsa agung yang telah pupus seperti Sumerian dan Akkadian.

Sesungguhnya kisah pengembaraan bangsa ini merupakan satu epik yang teramat panjang,lebih panjang dari epik Homer,The Iliad and the Odyssey.

Bagaimana bangsa ini boleh wujud di tanah paling selatan benua Asia, 'di penghujung dunia'. Bangsa yang hilang masih tidur dan ditidurkan...

...... dimanakah bangsa misteri ini meneruskan perjalanan mereka? Masih adakah masa lagi untuk menjejaki mereka?


Mengapa Israel bersusah-payah membangun pangkalan dan pengaruhnya di Singapura?

Apa kaitan Cina Singapura dengan Yahudi Zionis?

Adakah terdapat apa-apa perancangan ketika Stamford Raffles menjejakkan kakinya di Pulau Singapura?

Apa hubungan Bangsa Melayu dengan Bangsa Yahudi?

Apakah dia alter Paling Rahasia Bangsa Melayu?.

Apa yang terjadi 2000 tahun sebelum Masehi di antara Melayu dan Yahudi?


'Dihujung Dunia' bangsa ini masih nyenyak tidur! 


.. Bangsa paling rahsia inilah yang menurunkan pelbagai bangsa Asia dari tempat asal mereka iaitu Asia Barat dan Asia Tengah di mana dari situlah bermulanya peradaban manusia....

.....Ketika Ptolemy,seorang ahli geografi Yunani melukis peta semenanjung Tanah Melayu, beliau telah menamakan semenanjung ini 'Golden Chersonese' yang bermaksud Semenanjung Emas ketika manuskrip-manuskrip India Purba menamakan tanah ini sebagai 'Suvarnabhumi' iaituTanah Emas. Sebuah manuskrip Yahudi Purba menceritakan sumber bekalan emas untuk membangun negarakota Kerajaan Nabi Sulaiman diambil dari sebuah kerajaan purba di Timur Jauh yang dinamakan Ophir. Kajian dari manuskrip kuno Firaun Mesir dan hieroglif di dinding-dinding kuil telah mendapati bahan pengawet, kapur barus dan rempah-rempah untuk upacara ritual mengawet mayat diimport dari sebuah kawasan di sebelah Nusantara ini.

Apa yang terjadi di Nusantara beribu tahun yang silam?

Perdagangan rempah telah berjalan beribu tahun dahulu malah bangsa misteri di Nusantara telah mampu mengeksport emas dikala kerajaan lain hanya mampu memperdagangkan kendi-kendi, gendang dan seramik purba.

ADAKAH SEJARAH YANG KITA BACA SELAMA INI BETUL-BETUL TEPAT?......

... Sesungguhnya kisah pengembaraan bangsa ini merupakan satu epik yang teramat panjang, lebih panjang dari epik Homer,The Iliad and the Odyssey....

...... Di selat Melaka, kedua-dua kumpulan ini bertemu. Kumpulan yang tiba melalui jalan laut (yang banyak menetap di Kepulauan Indonesia) bertemu saudara mereka (kumpulan yang tiba melalui jalan darat-majoriti menetap di Semenanjung 'Emas' Tanah Melayu). Mereka adalah serumpun dan bersaudara.

Sudah lama (ratusan tahun) mereka terpisah. Bangsa Keturah telah bersatu di Selat Melaka di  'Tanah Yang Dijanjikan' The Land of The East'....... 


.......... Apakah rahasia bangsa Melayu 2500 tahun dahulu? Apakah yang ditemui oleh rombongan kerajaan Nabi Sulaiman di Nusantara? Apakah perjanjian rahsia para Firaun di The Land of The Gods? ..........

....Anehnya, para Firaun ini mendakwa nenek moyang mereka berasal dari tanah ini, yang digelar.... 'THE LAND OF THE GODS'
 
????

Kepada bangsa 'Mala' di Indonesia dan Malaysia, kita dipisahkan oleh penjajah-penjajah barat. Kita adalah serumpun dan bersaudara. Belanda dan Inggeris lah dalang pemisahan kita. Hentikan segala sengketa yang terlampau bodoh dan merugikan, bersatulah. Biar bangsa Mala bangkit maju seperti masa-masa yang lalu.
Ini tanah kita. Ini bumi kita. Ini adalah "The Promised Land".
- Tulisan asal Srikandi di Mistisfiles yang kini telah tersebar luas di seluruh Nusantara.



Jika diteliti terdapat satu rahsia penting yang boleh menghuraikan misteri mengapa orang Melayu Nusantara (Jawi) dengan rela hati tanpa paksaan menukar agamanya serentak sebaik sahaja diperkenalkan Islam. Contoh terbaik adalah keadaan di Pulau Jawa, raja dan rakyat telah mengenepikan agama Buddha atau Hindu dan beramai-ramai memeluk Islam. Ketaatan anutan mereka terhadap agama terdahulu bukanlah calang. Lihat sahaja Candi Borobudur. Ia merupakan warisan hebat budaya Buddha di Indonesia yang terletak di Magelang, Jawa Tengah telah dengan mudah diketepikan.

Tiada lagi penganut Buddha dan Hindu. semuanya memilih Islam. Kehilangan terus pengaruh Buddha di Indonesia juga merupakan satu bukti bahawa umat Jawi ini sentiasa memilih agama yang “benar”. Ia menjadi misteri kepada pengkaji sejarah. Keanehan ini tentulah mempunyai sebab musababnya selain daripada pertolongan Allah swt. 

Kita harus melihat agama Hindu dan Buddha yang menjadi agama rasmi mereka sebelum ini. Mereka bukan penganut membabi buta. Mereka bangsa yang bertamaddun. Agama mereka bukanlah agama Hindu dan Buddha yang ada pada hari ini, agama mereka sebenarnya adalah agama “Haniff” yang dibawa oleh Utusan Allah. 

Borobudur

Jika diperhatikan, setelah Indonesia, Brunei, Philipina, Fatani dan Malaysia dijajah selama 350 tahun oleh Portugis. Spanyol, Belanda dan British mahupun Thailand salah satu misi mereka adalah mengkafirkan umat Islam, tetapi umat Islam di Asia Tenggara tidak dapat di musnahkan dengan mudah, malah semakin kuat. Hal sedemikian tidak terjadi di  benua Afrika dan benua Amerika. Malah penjajahan di Afrika dapat mengubah agama di sana.  Kita boleh lihat sejarah Senegal, Mali, Nigeria dan juga negara-negara seluruh benua Amerika.

Sorotan dari penulisan anak Indonesia, kajian yang menarik untuk direnungi:

Misteri Leluhur Bangsa Jawa – Melayu (JAWI)http://kanzunqalam.wordpress.com/

Di dalam Mitologi Jawa diceritakan bahwa salah satu leluhur Bangsa Sunda (Jawa) adalah Batara Brahma atau Sri Maharaja Sunda, yang bermukim di Gunung Mahera.

Selain itu, nama Batara Brahma, juga terdapat di dalam Silsilah Babad Tanah Jawi. Di dalam Silsilah itu, bermula dari Nabi Adam yang berputeraNabi Syits, kemudian Nabi Syits menurunkan Sang Hyang Nur Cahya, yang menurunkan Sang Hyang Nur RasaSang Hyang Nur Rasakemudian menurunkan Sang Hyang Wenang, yang menurunkan Sang Hyang Tunggal. Dan Sang Hyang Tunggal, kemudian menurunkan Batara Guru, yang menurunkan Batara Brahma.

Berdasarkan pemahaman dari naskah-naskah kuno bangsa Jawa, Batara Brahma merupakan leluhur dari raja-raja di tanah Jawa.

Budaya Klasik Jawa penuh rahsia
Bani Jawi Keturunan Nabi Ibrahim

Di dalam Kitab 'al-Kamil fi al-Tarikh' tulisan Ibnu Athir, menyatakan bahwa Bani Jawi (yang di dalamnya termasuk Bangsa Sunda, Jawa, Melayu Sumatera, Bugis... dsb), adalah keturunan Nabi Ibrahim.

Bani Jawi sebagai keturunan Nabi Ibrahim, semakin nyata, ketika baru-baru ini, dari penelitian seorang Profesor Universiti Kebangsaaan Malaysia (UKM), diperoleh data bahwa, di dalam darah DNA Melayu, terdapat 27% Variant Mediterranaen (merupakan DNA bangsa-bangsa EURO-Semitik).

Variant Mediterranaen sendiri terdapat juga di dalam DNA keturunan Nabi Ibrahim yang lain, seperti pada bangsa Arab dan Bani Israil.


Sekilas dari beberapa pernyataan di atas, sepertinya terdapat perbedaan yang sangat mendasar. Akan tetapi, setelah melalui penyelusuran yang lebih mendalam, diperoleh fakta, bahwa Brahma yang terdapat di dalam Metologi Jawa indentik dengan Nabi Ibrahim.


Brahma adalah Nabi Ibrahim

Mitos atau Legenda, terkadang merupakan peristiwa sejarah. Akan tetapi, peristiwa tersebut menjadi kabur, ketika kejadiannya di lebih-lebihkan dari kenyataan yang ada.

Mitos Brahma sebagai leluhur bangsa-bangsa di Nusantara, boleh jadi merupakan peristiwa sejarah, yakni mengenai kedatangan Nabi Ibrahim untuk berdakwah, dimana kemudian beliau beristeri Siti Qanturah (Qatura/Keturah), yang kelak akan menjadi leluhur Bani Jawi (Melayu Deutro).

Dan kita telah sama pahami bahwa, Nabi Ibrahim berasal dari bangsa 'Ibriyah, kata 'Ibriyah berasal dari 'ain, ba, ra atau 'abara yang berarti menyeberang. Nama Ibra-him (alif ba ra-ha ya mim), merupakan asal dari nama Brahma (ba ra-ha mim).


Beberapa fakta yang menunjukkan bahwa Brahma yang terdapat di dalam Mitologi Jawa adalah Nabi Ibrahim, di antaranya :

1. Nabi Ibrahim memiliki isteri bernama Sara, sementara Brahma pasangannya bernama Saraswati.

2. Nabi Ibrahim hampir mengorbankan anak sulungnya yang bernama Ismail, sementara Brahma terhadap anak sulungnya yang bernama Atharva(Muhammad in Parsi, Hindoo and Buddhist, tulisan A.H. Vidyarthi dan U. Ali)...

3. Brahma adalah perlambang Monotheisme, yaitu keyakinan kepada Tuhan Yang Esa (Brahman), sementara Nabi Ibrahim adalah Rasul yang mengajarkan ke-ESA-an ALLAH.

Ajaran Monotheisme di dalam Kitab Veda, antara lain :

Yajurveda Ch. 32 V. 3 menyatakan bahwa tidak ada rupa bagi Tuhan, Dia tidak pernah dilahirkan, Dia yg berhak disembah

Yajurveda Ch. 40 V. 8 menyatakan bahwa Tuhan tidak berbentuk dan dia suci

Atharvaveda Bk. 20 Hymn 58 V. 3 menyatakan bahwa sungguh Tuhan itu Maha Besar

Yajurveda Ch. 32 V. 3 menyatakan bahwa tidak ada rupa bagi Tuhan

Rigveda Bk. 1 Hymn 1 V. 1 menyebutkan : kami tidak menyembah kecuali Tuhan yg satu

Rigveda Bk. 6 Hymn 45 V. 6 menyebutkan “sembahlah Dia saja, Tuhan yang sesungguhnya”

Dalam Brahama Sutra disebutkan : “Hanya ada satu Tuhan, tidak ada yg kedua. Tuhan tidak berbilang sama sekali”.

Ajaran Monotheisme di dalam Veda, pada mulanya berasal dari Brahma (Nabi Ibrahim). Jadi makna awal dari Brahma bukanlah Pencipta, melainkan pembawa ajaran dari yang Maha Pencipta.

4. Nabi Ibrahim mendirikan Baitullah (Ka'bah) di Bakkah (Makkah), sementara Brahma membangun rumah Tuhan, agar Tuhan di ingat di sana (Muhammad in Parsi, Hindoo and Buddhist, tulisan A.H. Vidyarthi dan U. Ali).

Bahkan secara rinci, kitab Veda menceritakan tentang bangunan tersebut :

Tempat kediaman malaikat ini, mempunyai delapan putaran dan sembilan pintu... (Atharva Veda 10:2:31)

Kitab Veda memberi gambaran sebenarnya tentang Ka'bah yang didirikan Nabi Ibrahim.

Makna delapan putaran adalah delapan garis alami yang mengitari wilayah Bakkah, diantara perbukitan, yaitu Jabl Khalij, Jabl Kaikan, Jabl Hindi, Jabl Lala, Jabl Kada, Jabl Hadida, Jabl Abi Qabes dan Jabl Umar.

Sementara sembilan pintu terdiri dari : Bab Ibrahim, Bab al Vida, Bab al Safa, Bab Ali, Bab Abbas, Bab al Nabi, Bab al Salam, Bab al Ziarat dan Bab al Haram.

Kaabah


Monotheisme Ibrahim


Peninggalan Nabi Ibrahim, sebagai Rasul pembawa ajaran Monotheisme, jejaknya masih dapat terlihat pada keyakinan suku Jawa, yang merupakan suku terbesar dari Bani Jawi.
Suku Jawa sudah sejak dahulu, mereka menganut monotheisme, seperti keyakinan adanya Sang Hyang Widhi atau Sangkan Paraning Dumadi.
Selain suku Jawa, pemahaman monotheisme juga terdapat di dalam masyarakat Sunda Kuno. Hal ini bisa kita jumpai pada Keyakinan Sunda Wiwitan. Mereka meyakini adanya 'Allah Yang Maha Kuasa', yang dilambangkan dengan ucapan bahasa 'Nu Ngersakeun' atau disebut juga 'Sang Hyang Keresa'.
Dengan demikian, adalah sangat wajar jika kemudian mayoritas Bani Jawi (khususnya masyarakat Jawa) menerima Islam sebagai keyakinannya. Karena pada hakekatnya, Islam adalah penyempurna dari ajaran Monotheisme (Tauhid) yang di bawa oleh leluhurnya Nabi Ibrahim.
Peradaban Sundaland pernah mencapai masa ke-emasan, hal ini bisa terlihat melalui usia Astronomi Jawa (Pakuwon), yang diperkirakan telah berusia 17.000 tahun lebih (lihat postingan Suzaku Musha, di halaman 63).
Ketika terjadi peristiwa banjir Nuh, semua peradaban di bumi termasuk Peradaban Sundaland musnah. Dengan demikian, andaikan ada keturunan Nabi Syith-Delajah (berdasarkan pendapat gantenguy), sesungguhnya peradaban kaum tersebut telah binasa, karena mereka yang tesisa, adalah Nabi Nuh beserta pengikutnya yang berpegang teguh kepada Syariat Allah.

Gambaran Pelabuhan Melayu Purba


  
http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=10769

Isnin, 28 November 2011

water

WHEN
> to Drink WATER
>
> Correct
> Time to Drink Water....Very Important...
> This
> is interesting!! I knew you need your minimum water to flush the
> toxins out of your body, but this was news to me.
> Correct
> Time to Drink Water....Very Important
> From
> A Cardiac Specialist!
> Drinking
> water at certain time maximizes it's effectiveness on the body:
>
> 2
> glasses of water after waking up - helps activate internal organs
>
> 1
> glass of water 30 minutes before a meal - helps digestion
> 1
> glass of water before taking a bath - helps lower blood pressure
> 1
> glass of water before going to bed - avoids stroke or heart attack
>
> Please
> pass this to the people you care about.......I DID!!!!

umur persaraan 60 tahun

Apabila kerajaan mengumumkan umur persaraan perkhidmatan awam dilanjutkan ke 60 tahun, terdapat pelbagai reaksi daripada masyarakat..samada mereka kerja kerajaan, swasta, surirumah, mak cik kantin, pengasuh kanak-kanak, penganggur dan ramai lagi. Aku bahagikan pendapat-pendapat ini kepada 3 kategori iaitu positif, negatif dan ntah apa-apa.

Positif
Golongan ini menerima dengan hati yang terbuka dan bersyukur sebab masih boleh berkerja dan diperlukan oleh pihak kerajaan. Ini dapat kita lihat di kalangan abang-abang dan kakak-kakak yang bersedia untuk bersara tahun depan tiba-tiba kerajaan umum camni..suka diaorang..tak yah duduk rumah main dengan cucu hihihihi tetapi ada juga yg memilih untuk bersara mungkin juga sakit atau sudah ada hala tuju yang jelas. Bagi yang muda pula bergembira dengan pemgumuman sebegini sebab boleh kumpul duit lagi kui kui kui

Negatif
Apa aku nak buat...60 tahun keje lagi..ntah2 sempat keje skali dgn cucu...jalan pun dah betol..alignment dah lari...naik tangga pun tak larat...huhuhuhu...camane dgn kami yg masih tak bekerja...ini menutup peluang pekerjaan kami...kami pun ndak keje gomen...hahahaha mcm-mcm lagi la..

Ntah apa-apa
Org komen dia pun komen yg penting boleh tumpang semangkuk....org positif dia pun positif..org negatif dia pun negatif...tak abis dengar cerita pastu gi sebarkan pada orang kampung mcm dia tahu sangat hahahaha

Bagi aku lak....kerja je la selagi terdaya..selagi umur Allah izin ada..ntah sampai 60 tahun aku pun tak tahu..aku cuma mahu berdoa umur panjang dan sihat tubuh badan untuk menikmati kehidupan yang sementara yang datang sekali sahaja. Korang nak cakap apa cakap la...cuti akhir tahun sebulan lebih ni tak sampai 2 minggu dah merungut tak tahu nak buat apa kat rumah..hahaha kalau bisnes kan untung...ok itu sahaja pendapat aku...

wallahuallam

Sabtu, 26 November 2011

Beserah


Ada satu memori yang sentiasa melekat kuat di ingatan saya ialah hari-hari di mana arwah Mak Angah masih ada. Saya masih ingat suasana di Beserah, Kuantan..kami adik beradik sesekali akan berkunjung ke sana terutama semasa cuti semasa itu arwah masih ada dan beliau bertugas sebagai guru (ustazah) di SK. Teruntum. Di belakang rumah arwah jelas kelihatan dua ceper satelit bumi yang sangat besar. Di antara kawasan larangan satelit dan kawasan perumahan tersebut dipisahkan oleh satu kawasan padang. Di situ sekali sekala saya dan adik-adik serta sepupu bermain dan berlari. Mak Ngah juga membawa kami untuk makan malam di benteng Beserah..dulu jarang ada budaya makan di luar terutama malam malah seingat saya tidak banyak pilihan kedai makan di Kuantan.


Beserah merupakan satu sub kawasan di Kuantan yang sangat menarik dan sentiasa mengamit memori. Adakala angin bertiup dari laut terasa sangat nyaman sekali terutama apabila terik matahari menyinar...tidak jauh dari kawasan perumahan diselangi kampung melayu jelas kelihatan kawasan pantai yang sangat indah. Di situ pernah kami mandi bergelak ketawa hahahah zaman kanak-kanak sangat indah. Setelah saya remaja di situ telah dibina satu stesen minyak Shell dan PSPN serta beberapa binaan lagi.

Dan kini apabila umur hampir menjangkau keTUAan (jika boleh saya kata begitu)..apabila memandu sepanjang jalan Beserah, ingatan saya pada arwah sangat kuat....dan beberapa memori lagi yang boleh membawa ke situ.

wallahuallam

* al fatihah untuk arwah Rohani binti Haji Ishak yang juga membantu emak membesarkan saya.