Jumaat, 14 Ogos 2009

bagaimana menguasai DUNIA..............

assalamualaikum

aku ada follow satu blog ni..bahasanya ringkas dan mudah faham..yang penting ia mengajak aku berfikir...tapi nama blo ni memang le ngeri..korang boleh lawat di http://keretamayat.blogspot.com/

so apa aku amik kat bawah ni semua dari blog dia..mungkin manafaanya kecil tapi harapan aku ia memberi kesan besar pada kehidupan.Blogger: Pendidikan Seni Visual@Zact73 - Create Post

so baca apa yang aku dah amik ni.




Kenapa aku sokong poligami (dan bagaimana menjadikan kuantiti berkualiti.)

Dah lama hidup, berpeluanglah aku menjadi saksi dalam majlis perkahwinan orang yang berpoligami, macam-macam hal (geleng kepala sambil tersenyum)

Ok, dipendekkan cerita, kawan aku nak kahwin dua, maka disuruhnya aku menjadi saksi kat Mahkamah Syariah sebab mengikut undang undang Kerajaan Malaysia Negeri Terengganu, siapa nak kahwin dua, kena masuk mahkamah dulu, bicara dulu, bawak diri, bawak bakal isteri, Wali isteri, dan jugak bawak 2 orang saksi, termasuk IC, lepas tu interview sikit, dan jika pihak hakim puas hati dengan keterangan dari bakal isteri, Wali dan dua orang saksi tadi, barulah Hakim Syarei akan meluluskan permohanan kahwin poligami dan dapatlah kawan aku tu kahwin dua, tiga dan empat. Lantaklah…

Dipendekkan cerita, akupun pergi mahkamah Syariah sebagai saksi kawan aku tu, tapi tak boleh masuk sebab pakai selipar, (apa punya kampong aku daa..), maka terpaksalah aku pinjam kasut dari satu orang brader kat situ..

Lepas bakal Isteri dan Wali bakal isteri kawan aku bagi keterangan masing-masing yang menyokong perkahwinan ini, dan lepas soal jawab dan pihak hakim nampak macam puas hati tapi masih sikit lagi tak puas hati, maka tibalah giliran aku sebagai saksi pulak dipanggil untuk beri keterangan bagi menambah sokongan..

Lalu aku dan sorang lagi member aku yang menjadi saksi ‘tertuduh’, pergilah mengadap hakim dengan kasut pinjam tadi..

Terus Hakim ni tanya:

“kamu berdua sokong ke Hamba Allah ni kahwin lagi satu?"

Terus kami angguk kepala dan berkata, “Sokong! Sokong!”

“Kenapa sokong?”

Tanya Hakim tu..

* * *

Ok, di sini ada dua jawapan, satu dari aku dan satu lagi dari member aku yang juga jadi saksi, kita pergi satu satu:

Jawapan dari aku:

Tuan Hakim, saya menyokong perkahwinan ini kerana, jika kita rujuk sejarah dunia berkenaan dua ugama terbesar yang mana ugama kristian jika di hintung umurnya berdasarkan tahun masihi, iaitu 2009 tolak hari lahir Nabi Isa Alahisalam, maka ketahulah kita bahawa umur ugama kristian dah mencecah lebih 2000 tahun bertapak di atas muka bumi yang fana ini,

Manakala, ugama islam pula, jika di kira dari tahun Nabi berhijrah iaitu 1430 tahun yang lalu sebagai rujukan, (sambil seluk poket keluarkan handphone dan cari menu kalkulator) di sini bermakna dari segi matematiknya, 2009 tolak 1430 maka jawapan adalah 579 tahun beza ugama kita dengan ugama kristian, senang cerita 500 tahun beza..

Ok, dari fakta ini, secara logiknya, sewaktu perang badar berlaku iaitu selepas 13 tahun dakwah di Mekah, orang islam tak ramai, yang sertai perang hanya 313 orang, sedangkan waktu itu penganut ugama kristian adalah begitu ramai, seluruh dunia penuh dengan orang yang berugama kristian, logic sebab ugama mereka awal 500 tahun.

Tapi di zaman pemerintahan saidina Umar al Khatab, iaitu kira kira 20 tahun sahaja selepas tahun hijrah, dunia ini telah diperintah oleh orang islam, iaitu hampir dua pertiga ummat islam ada di seluruh dunia, bayangkanlah walaupun ugama kristian 500 tahun lebih awal bertapak di atas muka bumi yang fana ini, manakala ugama islam baru 20 tahun, saya ulangi: 20 TAHUN! tapi ummat islam telah begitu ramai dalam dunia ini,

Baru 20 tahun!, tapi ummat islam telah begitu ramai dalam dunia pada waktu itu!!, kalah ugama kristian yang dah lama 500 tahun lebih awal bertapak di atas muka bumi yang fana ini.

Tuan Hakim tahu kenapa?

Kerana Paderi kristian tak kahwin, pendakwah kristian juga tak kahwin!,

Tapi ummat islam, para pendakwah kahwin lebih dari satu! Jarang yang kahwin dua, banyak yang tiga, lagi banyak yang kahwin empat!!!

Nabi pulak galakkan sahabat tambahkan ummat, melalui dua cara, satu: dakwah, iaitu ajak orang kafir masuk islam, manakala satu lagi: POLIGAMI, kahwin banyak!, dan dapat anak banyak, atau kahwin dengan Mu’alaf yang dah ada anak kecik, automatic anak kecik tu masuk islam.., tak gitu tuan Hakim?

Tapi tuan Hakim,

Sayang seribu kali sayang, selepas 1400 tahun kemudian,menurut Michae H. Hart, pengarang buku “100 Tokoh yang Paling Berpengaruh dalam sejarah manusia.”
yang mana beliau, Michae H. Hart, telah buat kajian pada tokoh-tokoh dunia dan bersetuju mengatakan Nabi Muhammad adalah tokoh yang tiada tolok banding, tapi menurut beliau dalam bukunya, orang kristian pada tahun 1974 adalah lebih ramai dari ummat islam, pelik?, paderi mereka tak kahwin sedang ustaz ulamak kita semua kahwin, tapi kenapa selepas 1400 tahun, mereka orang kafir lebih ramai?..

Jawapannya adalah kerana Ummat islam ramai yang tak buat dakwah, dan ummat islam juga ramai yang tak berpoligami, bak kata P ramlee, sedikit-sedikit sahaja yang kahwin empat..

Maka kerana itulah saya menyokong kawan saya ni kahwin lagi satu dalam usaha menguasai dunia dengan lebih cepat dan tepat, lagipun dia ni juga aktif berdakwah, elok sangatlah tu! maka pekej ‘menguasai’ dunia itu amat sesuai sangat, Dakwah dan Poligami!, jadi saya sokong beliau berkahwin 100 peratus!

Sokong!

*******

Ok, hujah itu adalah dari aku seorang yang bukan ustaz, jangan serius sangat, err, kat mana tadi? Ok, sambung balik, sekarang, dah penat membebel,: korang tahu apa reaksi hakim bila aku bagi jawapan dalam bentuk presentation macam tu?

Tak ada sebarang reaksi sebab semua tu hanya dalam minda aku, aku dah susun ayat dan babak tadi, tapi belum sempat aku menzahirkan apa yang ada dalam benak kepala, tiba tiba saksi yang satu lagi yang merangkap saksi nombor dua dah jawab dulu dah!!.

Jawapan dari saksi nombor 2

“Saya sokong sebab saya rasa dia mampu”

“Mampu?” soal hakim lalu menyambung kata-katanya:

“Dia gaji kecik, anak dah lima, macam mana nak kahwin lagi satu?”

“Dia mampu dari segi ilmu”

Terus hakim tu senyum bila dengar jawapan camtu. dan tanpa banyak cakap, terus keluarkan tarikh perkahwinan…

Sekian.

Hampeh, tak sempat aku nak berkata-kata, Hakim tu dah setuju dan tutup kes, tapi takpelah.., sebab maksud dah tercapai.

Selamat pengantin re-new!

Ps: Jangan lupa pakai kasut bila masuk mahkamah!