Khamis, 10 Mei 2012

MASALAH : tiada yang tidak boleh diselesaikan kecuali mati..



Sudah dua hari saya sedang menghadapi satu masalah kecil yang telah menjadi besar..ianya bermula di sini dan maklumat akhir yang saya terima ia berlarutan memanjang. Saya merumuskan masalah ini berpunca dari komunikasi...dan ramai pihak yang bersetuju. Adakah masalah ini tidak boleh diselesaikan? insyaAllah..setiap simpulan pasti ada punca yang dapat ditarik untuk menenangkan keadaan.

Pada usia begini..saya tiada niat untuk memperlekeh atau mempersoalkan apa yang telah terjadi. Ia membawa saya mengenang kembali kenangan lama ketika di Kuching, Sarawak. Saya terpaksa belajar dari mula tanpa guru ketika mengambil master. Siksanya hanya Allah yang tahu dan anak isteri yang mengadap muka saya setiap hari. Setiap hari yang dilalui selama 2 tahun adalah hari-hari yang sangat ngeri dan meletihkan. Saya rasakan tiada jalan keluar....saya mengambil masa berbulan-bulan memikirkan tentang penulisan dan isi Literature Review saya..berpuluh buku, nota, catatan dan sebagainya yang saya baca...yang paling best kesemuanya membawa saya ke arah kebuntuan. Begitu juga pada masa saat-saat pembentangan atau kolokium..its really a pain staking..malah setelah setahun berlalu saya pernah berniat untuk berhenti..ia betul-betul pada puncak kebuntuan..kesesatan..penyesalan yang tiada penamatnya.

Tetapi Allah maha adil..Dia selalu mendengar rintihan makhluknya yang sentiasa meminta...saya berjaya menamatkan penulisan saya kurang 2 tahun dari masa yang ditetapkan..tetapi masalah belum berakhir begitu sahaja..saya perlu melalui pelbagai proses yang betul-betul menguji kesabaran...dan saya nyaris-nyaris untuk buat tak tahu sahaja..ini ialah bahana bila memilih utk buat master secara penyelidikan penuh..tiada kelas..tiada kawan..dunia sunyi sepi..hahahaha..tetapi saya mempelajari sesuatu yang sangat berharga dalam hidup.

Maaf, di atas bukan la saya nak bercerita sangat tentang pengalaman lepas yang telah habis tarikh luputnya..tetapi saya sekadar ingin bercakap tentang masalah...hidup manusia setiap hari adalah untuk menghadapi segala masalah samada suka atau tidak...sapa yang suka masalah ?..selesai satu akan datang 10 lagi..kenapa cuba lari ? kenapa cuba menyorok ?.....Maafkan saya jika seolah-seolah saya menganggap ia satu perkara yang mudah...tetapi saya sendiri pun sentiasa ada masalah hahahaha so hadapi masalah dengan segala daya yang Allah bekalkan.

Cukup sampai sini...mungkin anda tak faham apa yang saya cuba sampaikan..tetapi fahamilah kita manusia sentiasa pasti ada masalah..tak kira la ia minor, major atau double major hahahah dan jangan lupa pada satu arah tempat kita bergantung harap. Seorang penyair mengatakan :

Sungguh orang yang berjaya di dunia adalah orang
yang tidak bergantung pada siapa pun di dunia..

(Aidh Abdullah Al Qarni, Jangan Bersedih)

Apakah masalah yang akan saya hadapi esok ? Wallahuallam....semoga Allah memudahkan urusan kita semua...

1 ulasan:

  1. saya baca seluruh penulisan anda
    betul! kita tidak boleh lari daripada masalah
    saya pun daripada UPSI sama
    http://sayacikamal.blogspot.com/

    BalasPadam