Logo ialah lambang bagi sesebuah
syarikat, pertubuhan, kelab atau persatuan. Syarikat perniagaan menggunakan
logo sebagai tanda perniagaan dan identity (trademark) supaya mudah dikenali.
Logo direkacipta berdasarkan objek alam
semulajadi, objek buatan manusia huruf dan angka. Rekaan logo biasanya bersifat
ringkas dan mudah, mewakili identity organisasi, mempunyai keaslian, menggunakan warna yang minimum, dapat menyampaikan mesej, mengekalkan asas seni
reka serta kemas dan menarik. Biasanya logo terdapat pada dinding bangunan,
bahan bercetak seperti kepala surat, sampul surat dan sebagainya.
Logo
boleh dilihat di mana-mana sahaja seperti yang biasa dilihat ialah logo
syarikat, logo organisasi atau pertubuhan. Untuk menghasilkan sesebuah logo
yang baik, logo itu mestilah jelas dan mudah dibaca. Selain itu, pereka grafik
perlu memastikan logo yang direka adalah memenuhi permintaan pelanggan dan kena
dengan produk dan perkhidmatan mereka.
Apabila
merekabentuk sesebuah logo, cabaran yang akan ditemui ialah logo yang direka
mestilah berbeza dengan logo yang lain maka, sesebuah logo mestilah mempunyai
keunikan, mudah diingati dan boleh dibezakan. Sesebuah logo juga mestilah
direka mengikut kesesuaian terhadap syarikat itu. Sebagai contoh, logo syarikat
insuran adalah tidak sesuai bagi logo syarikat kereta.
Ciri- ciri logo yang baik
Untuk mereka logo yang jelas, ia mesti
mudah diingati dan mudah dibaca dan juga memastikan logo itu memenuhi
permintaan pelanggan. Mesti juga mempunyai perbezaan dalam produk dan
perkhidmatan dengan syarikat lain. Ia perlu sesuai untuk perniagaan pelanggan
dan boleh menunjuk atau melambangkan produk, perkhidmatan dan syarikat yang
mempunyai keistimewaan yang tersendiri serta menggunakan ‘graphic impact’ untuk meghasilkan sesebuah logo.
Logo boleh
dihasilkan dalam 4 jenis iaitu logotype yang menggunakan nama dan Alphabet
untuk menghasilkan logo. Pictorial visual yang mempunyai gambar dan gambar itu
akan menunjukkan produk dan perkhidmatan syarikat yang diwakili. Ketiga ialah
abstrak visual iaitu logo yang tidak mempunyai gambar, initial ialah perkataan pertama terhadap nama tersebut serta
kombinasi iaitu campuran terhadap mana-mana jenis logo di atas.
Jenis-Jenis logo
i) Logo Huruf
Logo Huruf menggunakan huruf ringkas (initial), misalnya UPM,
A&W, dan lain-lain. Logo huruf juga menggunakan keseluruhan perkataan
seperti AVON, PANASONIC, PHILIPS dan sebagainya. Sesetengah logo huruf hanya
menggunakan huruf dan imej, contohnya TV3 dan 7UP.
Ciri-ciri logo huruf termasuklah:
i) Reka bentuk huruf yang berkesan
untuk menunjukkan mesej.
ii) Mengandungi unsur-unsur seni
supaya rekaannya menarik.
iii) Berasaskan bentuk atau rupa satu
huruf atau gabungan lebih daripada satu huruf.
ii) Logo Representasi (Pictogram)
Logo representasi menggunakan imej
semata-mata, misalnya logo oleh syarikat minyak
Shell, Petronas dan Maybank
Berhad. Terdapat juga logo representasi yang
menggabungkan imej dan huruf, contohnya Pizza Hut dan MAS. Punca idea logo representasi adalah
berdasarkan rupa objek alam sekeliling dan objek yang dipermudahkan (bersifat
2D), misalnya motif flora dan fauna. Logo representasi masih mengekalkan
bentuk asal, tetapi disesuaikan dengan ciri logo.