Jumaat, 11 November 2011

Kuman Anjing dan Kucing

Oleh: zharifjenn

"Nabi menekankan di dalam beberapa hadisnya bahawa kucing itu tidaklah najis. Malah diperbolehkan untuk berwudhuk menggunakan air bekas minuman kucing.

Kenapa Rasulullah Saw berani mengatakan bahawa kucing tidak menjadi najis kepada manusia? Persoalannya, bagaimana Nabi mengetahui badan kucing tidak mempunyai najis? Jawapannya, kulit kucing mempunyai otot-otot yang berfungsi untuk melawan sel bakteria.

Otot kucing juga dapat menyesuaikan diri dengan sentuhan otot manusia. Pada permukaan lidah kucing pula dilapisi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing, benjolan ini berbentuk bengkok mengucup seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit.

Ketika kucing minum, tidak ada setitis pun air yang akan jatuh dari lidahnya. Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya. 

Kajian Yang Dijalankan

Telah dilakukan berbagai penyelidikan terhadap kucing mengiut pelbagai perbezaan usia, posisi kulit, punggung, bahagian dalam tapak kaki, bibir, dan ekor. Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan pengambilan sampel melalui usapan. Di samping itu, kuman juga diletakkan pada bahagian-bahagian tertentu. Diambil juga cairan khusus (air liur) yang berada pada dinding dalam mulut dan lidahnya. 

Hasil yang didapati selepas ujikaji adalah:

1. Hasil yang diambil dari kulit luar tidak mempunyai kuman, meskipun dilakukan berulang kali.

2. Tempat yang kuman sengaja diletakkan menunjukkan hasil negatif sekitar 80% (20% mempunyai kuman), jika dilihat dari air liurnya. Ini menunjukkan kucing dapat melawan kuman yang diberikan kepadanya.

3. Cairan yang diambil dari permukaan lidah juga menunjukkan ketidak hadiran kuman.

Kuman enterobacter yang tidak merbahaya


4. Hanya sekali kuman dijumpai semasa proses penyelidikan. Kuman ini termasuk dalam kumpulan kuman yang dianggap sebagai kuman biasa yang selalunya membiak dalam tubuh manusia dalam jumlah yang kecil seperti enterobacterstreptococcus, dan taphylococcus. Jumlahnya kurang dan membiak dalam lingkungan 50 ribu pertumbuhan.

5. Kajian tidak menemui jenis kuman yang beragam dan berbahaya. Perbagai sumber yang dipercayai dan hasil penyelidikan laboratorium menyimpulkan bahawa kucing tidak mempunyai kuman dan mikrobakteria. Air liurnya bersih dan boleh membersihkan seluruh badannya.

Ulasan para doktor yang bergiat dalam bidang kuman, Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di Klinik Haiwan Baitharah, jarang sekali ditemui kehadiran kuman pada lidah kucing. Jika mempunyai kuman, itu menunjukkan kucing itu akan atau sedang sakit.

Lysozyme menjadi agen pembersih di dalam tubuh kucing


Selain itu, Dr. Gen Gustafsirl menemui kuman yang banyak pada anjing, manusia 25% dari anjing, kucing mempunyai separuh kuman dari manusia. Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Said Rafah menegaskan bahawa kucing mempunyai peranti pembersih yang bemama lysozyme.

Kucing tidak menyukai air kerana air merupakan tempat yang sangat subur dalam pertumbuhan bakteria. Kucing juga sangat menjaga kestabilan suhu tubuhnya.

Jika diperhatiakan, kucing tidak banyak berjemur dan tidak suka mendekati air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor yang membuatkan kuman tidak ada pada tubuh kucing.

Hadis-Hadis Mengenai Kucing

Kabsyah binti Kab bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhuk. Pada masa itu datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bekas untuk kucing itu minum. Kabsyah berkata, "Perhatikanlah". Abu Qatadah berkata, "Apakah kamu hairan?" Kabsyah menjawab, "Ya". Lalu Abu Qatadah berkata bahawa Nabi SAW pernah bersabda, Kucing itu tidak najis. Kucing binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan), (HR At-Tirmidzi, An-Nasai, Abu Dawud, dan Ibnu Majah). 

Diriwayatkan Ali bin Al-Hasan dan Anas menceritakan bahawa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu beliau berkata, "Ya Anas, tuangkan air wudhuk untukku ke dalam bekas". Lalu Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun terdapat seekor kucing datang dan menjilati bekas air tersebut. Melihat kejadian itu, Nabi berhenti sehinggakan kucing tersebut berhenti minum lalu Rasulullah berwudhuk. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, "Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, malah tidak ada najis." 

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa hambanya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu ia memberikan isyarat untuk menyimpanya. Sayangnya setelah Aisyah selesai mendirikan solat, ia lupa adanya bubur. Datanglah seekor kucing lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika Aisyah melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing dan Aisyah memakannya. Rasulullah Saw bersabda, "Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling". Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhuk dari sisa bekas jilatan kucing, (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni). 

Kalaulah bukan dari wahyu Allah tentulah Rasulullah Saw tidak akan berani mengatakan bahawa kucing itu bersih. Segala sesuatu yang baru ditemui oleh para ilmuwan pada zaman moden ini, telah diketahui ilmunya oleh Rasul Kita Muhammad saw sejak 1500 tahun yang lalu.

 
Lain-lain cerita menarik:
Kisah menarik Rasulullah saw dengan kucingnya
Rasullah saw dan seorang pengemis
Kisah Rasullah saw dan buah limau"


http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=10221

Ahad, 6 November 2011

Poster

Definisi Poster 

Poster ialah suatu bentuk rekaan grafik yang melibatkan tipografi, ilustrasi, warna dan reka letak yang digubah untuk menyampaikan maklumat secara mudah. Poster merupakan satu elemen dalam promosi, kempen  dan sebagainya. Kebiasaannya, rekabentuk  poster bersifat 2D meliputi bahan yang  dilukis, dicat, ditulis atau dicetak. 

                Poster selalunya digunakan bagi promosi untuk mempamerkan produk syarikat, aktiviti masyarakat, kempen oleh pihak kerajaan dan sebagainya. Ia biasa dilihat ditampal pada dinding dan digantung di sekolah, di pejabat dan di tempat awam yang lain. Sebagai contoh, poster dapat menonjolkan keistimewaan mesej kemasyarakatan dan pengiklanan untuk ditontonkan di tempat menunggu bas misalnya. Antara pereka grafik terkenal di Amerika dan Eropah yang menghasilkan poster yang menarik dan bertaraf dunia seperti Oskar Kokoschka dan Ben Shehn.
                
                Poster adalah dalam bentuk dua dimensi, format halaman yang berasingan digunakan untuk mempamerkan maklumat, data, jadual atau tawaran dan juga mempromosikan kepada masyarakat tentang sebab, tempat, produk, syarikat, penyelenggaraan dan organisasi yang hendak disebarkan kepada umum. Kebanyakan poster digantungkan di tempat-tempat awam supaya senang dilihat walaupun dari jarak jauh. Poster sangat penting untuk mengingat dan menarik perhatian masyarakat di sesuatu tempat seperti pada billboard, papan tanda dan lain-lain visual. Poster yang dianggap berjaya adalah poster yang dapat menyampaikan mesej dengan jelas kepada masyarakat.

                Visual pada poster adalah sebuah rekabentuk yang seimbang dalam jangka masa tertentu yang menunjukkan skala ruang positif dan negatif. Saiz imej yang diguna haruslah memberi kesan kepada sesebuah hasil rekabentuk yang menarik. Melalui pemahaman skala, ia akan memberikan pereka satu siri dalam membuat ilusi tentang kedalaman dari segi ruang, membuat kejutan dan membuat visual dinamik atau kepelbagaian. Poster mungkin direka hanya menggunakan tipografi atau kombinasi visual dan visual itu mungkin berbentuk abstrak, piktograf, simbolik, ilustrasi, visual grafik, fotografi atau kolaj atau campuran atau kepelbagaian. Merekabentuk poster adalah suatu cabaran dalam proses penyampaian mesej komunikasi yang berkesan.      
   

Jenis-jenis Poster

                     i.            Dekoratif
                   ii.            Kreatif dan artistik
                  iii.            Perkhidmatan awam
                 iv.            Hiburan
                   v.            Pameran dan pertandingan
                 vi.            Sukan
                vii.            Iklan dan promosi
              viii.            Media dan teknik percetakan



 Sejarah Poster
Bermula dengan penciptaan mesin cetak (1476), ciptaan Guttenberg diperkenalkan oleh  Caxton di England. Poster pertama dihasilkan ‘Cuparas’ yang berfungsi sebagai media penyebaran maklumat. Poster yang awal wujud bersama-sama dengan perkembangan industri percetakan pada abad ke 15 di Eropah dan hanya menggunakan susunan huruf semata-mata.

        

                       Poster yang menggunakan ilustrasi mula wujud pada abad ke-17 apabila munculnya teknik cetakan litografi. Pada masa ini juga teknik ‘ukiran kayu’  diperkenalkan  bagi poster ilustrasi. Pelukis-pelukis yang aktif dalam penghasilan poster ketika itu termasuk Honore Daumier (1808-1974) , Jules Cheret (1836-1932) Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) dan Pierre Bonnard  (1867-1974). Fungsi poster pada ketika itu kebanyakannya digunakan untuk propaganda dan pemberitahuan selain daripada fungsi  pengiklanan. Pada tahun 1796, teknik ‘litografi’ yang pertama telah dihasilkan oleh Senefelder. ‘LA BISHE AU BOIS’ dihasilkan oleh Jules Charet (1876) dianggap poster litografi berwarna  yang paling menarik dan moden. 



Sejarah Perkembangan Poster di Perancis


Henri de Toulouse-Lautrec, mempunyai pengaruh kuat ke atas poster moden. Beliau memahami bahawa poster adalah salah satu alat komunikasi. Henri menterjemahkan ideanya kepada teknik seni cetak litografi. Poster-posternya dianggap kreatif dan inovatif dan dapat dihayati oleh orang awam di Perancis dan Paris. Poster Henri de Toulouse- Lautrec memaparkan penyanyi Kabaret dan penari Jane Avril (1893). Gaya dan rekabentuk poster berwarna mempunyai pengaruh besar terhadap perkembangan seni reka grafik di abad ke-21.



Sejarah Perkembangan Poster di Jerman


Di Jerman, penggunaan litografi dalam poster begitu ketara penonjolannya serta pengolahan yang radikal.Ini menunjukkan bahawa dalam rekabentuk , tipografi seharusnya berbentuk terang & jelas.Ciri-ciri ini penting dalam menggunakan poster sebagai media untuk berkomunikasi. Ini jelas ditunjukkan oleh pelajar-pelajar dan mereka yang mengikut fahaman pergerakan Sekolah Bauhaus (1919). Laszlo Maholy-Nagi (1895-1946) menganggap poster yang baik harus mempunyai ciri-ciri yang dinyatakan di atas. 


                Serigrafi atau cetak sutera-saring merupakan satu- satunya teknik menghasilkan poster popular, ia bersifat imaginatif serta memberi impak terhadap audien. Serigrafi sesuai untuk produksi berganda khusus terhadap imej yang menggunakan ruang warna yang rata. Penggunaan photo silk-screen untuk reka bentuk poster telah memberi nafas baru & menaikkan taraf serta nilai estetika & kreativiti. Poster iklan merupakan satu bentuk iklan yang mudah dan tepat.


 
 Perkembangan Rekabentuk Poster di Malaysia


Kehadiran poster di negara ini dianggap bermula semasa pemerintahan Jepun yang pada masa itu menggunakan poster sebagai alat penyebar maklumat secara khusus untuk tujuan propaganda disebarkan kepada seluruh rakyat. Poster yang ringkas dengan satu warna sahaja berukuran kira-kira 12’x 15’ di tampal di rumah-rumah dan pokok serta bangunan tertentu. 


                Kemasukan British ke Malaya dan zaman darurat memperlihatkan lagi perkembangan rekabentuk poster yang dianggap lebih dinamik dan berkesan dari segi persembahan dan mesej. Kempen menyeru rakyat agar menyertai anggota tentera British melawan tentera Jepun dan Komunis tersebar luas di seluruh negara berseiringan dengan poster di Amerika yang popular dengan imej ‘Uncle Sam’. 



Fungsi Poster


i) Poster digunakan untuk pengiklanan (produksi)
Poster digunakan untuk mengiklankan barang dan perkhidmatan. Biasanya poster digunakan untuk mengiklankan produk-produk yang terdapat di pasaran. Perkhidmatan sesuatu syarikat juga diperkenalkan kepada orang ramai melalui poster. Sebagai contoh poster digunakan untuk mengiklankan produk makanan. Selain itu poster juga  digunakan dalam akademik untuk menerangkan dan mempromosikan hasil kajian yang biasanya ditunjukkan semasa persidangan sebagai pengenalan awal.


 ii) Poster untuk tujuan komersial
Poster digunakan untuk mempromosikan filem dan persembahan dalam dunia hiburan dan juga mempromosikan acara-acara  yang dianjurkan seperti acara sukan atau acara rakyat.


iii) Poster sebagai alat hebahan propaganda (politik)
Poster juga digunakan untuk menghebahkan  suatu mesej, fahaman atau pun propaganda. Selain itu ia juga digunakan untuk menyebarkan fahaman politik.




Contoh-contoh gambar poster





wallahualam

diambil dari : SCRIBD


                            
                  

MEMILIH MUKATAIP....


Assalamualaikum

Izinkan saya menulis tentang apa yang saya tahu sikit dan perbetulkan jika saya salah..saya sekadar mahu memanjangkan ilmu.

Seringkali akan wujud kebuntuan ketika membuat satu rekaan, dalam hal ini saya merujuk kepada rekaan poster. Dalam merekabentuk poster memilih mukataip yang sesuai adalah sesuatu yang amat menyulitkan. Ini kerana jika tersalah memilih akan menyebabkan maksud dan idea tidak dapat disampaikan kepada audien. Jika berlebihan juga akan berlaku perkara yang sama. Saya juga menghadapi perkara yang sama..saya juga bukan perekabentuk poster yang kerap hahahaha.

Walaubagaimanapun ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk memudahkan kerja dan menyelamatkan otak iaitu :
a). memahami konsep dan idea yang dirancang (terutama tema poster)
b). merujuk koleksi-koleksi poster yang lepas. Ini dapat dilakukan dengan merujuk carian internet, majalah, buku dan sekeliling anda. (ini sangat penting)
c). mengenali atau memahami kumpulan sasar atau audien.
d) mengenalpasti item-item yang bersesuaian utk diletakkan dalam rekaan poster.
e) membuat lakaran idea termasuklah merancang rekaletak yang bersesuaian.
f) setelah selesai kesemuanya boleh menentukan perisian yang bakal digunakan...dalam hal ini sudah tentu Photoshop menjadi pilihan. Apapun hal ini bergantung pada konsep yang anda rancang...anda boleh menggunakan Adobe Illustrator, Corel Draw malah anda boleh menggunakan Microsoft Word jika itu bersesuaian dgn tema yg dirancang.hahahaha

Untuk memastikan mukataip yang dipilih sesuai anda harus memilih berulangkali dan melihat kerja-kerja yang lepas. Adakala kita terlepas pandang memilih mukataip yang membawa maksud lain. Misalnya mukataip dari keluarga dekoratif mungkin tidak bersesuaian untuk kempen anti dadah.

Saya rasa itu sahaja utk setakat ini, mungkin apa yg saya nyatakan ada kekurangan...apapun mari berkongsi ilmu...kerana ia sentiasa berkembang.

Choosing the Right Font: A Practical Guide to Typography on the Web

By : Max Luzuriaga

Typography is an huge field. People devote years of their lives to this ancient craft, and yet there's always something new to learn. In this article, I’ll be reviewing the major points that you should consider when selecting a typeface for a website.


Practical Typography

When you design for the web, you have to accept that the content will change. It's simply out of the question to take the time to kern (adjust space between individual letters) each title on a huge website. In other words, you give up some control.
What I'm going to be focusing on today is practical typography. For me, this means accepting that you will never have total control over the type on your websites. Choosing a typeface, deciding on a size, these are all things we as designers have a say in. Practical typography means learning how, and more importantly why, to adjust what you do have control over. Let's get started.

Readability

What do you do with type? Read it! So why do so many websites make it so damned difficult to do just that? Be it tiny font sizes, crammed line-height, or just plain ugly fonts, it seems that a lot of sites out there are determined to not let you enjoy their content!
By making your type readable, you immediately jump ahead of at least half of the competition, which is fortunate, really, because it's not that hard!

Typefaces

When deciding what typeface to use on your website, it's important to remember: don't over think it. I know that many designers hate using Helvetica, because it is wildly overused. I agree with this, but there's one very important piece of information this statement leaves out: why. People overuse Helvetica because it's just so damn good. It fits right in with virtually every design imaginable, it works well in small, as well as huge sizes.
While it may go against your beliefs to set your type in such an abused face, if it works, then go for it.
Your body copy is arguably the part of your design that needs to be most readable, so make sure you pick a font that works well in small sizes. What do I mean by that? If you can set your copy to 10px and you can still make out what it says, then that's a good indication you've chosen a readable typeface.
That covers body copy, but what about titles?
Readability in large titles is far easier to figure out than in body copy. If you can make out what it says immediately, then it's readable enough.
What's good about typefaces is that once you've worked on enough projects, you'll have a good idea of what works and what doesn't. From there, you'll be in a better position to make critical choices about fonts.
There's no formula for choosing the right fonts for your website. Often, the best way to decide on one is to just try out each font you think might work, and then compare. Choosing fonts is really a gut instinct, but it's important to remember that 90% of the time, a user won't be thinking about what font is used, so if it's readable, then that's often good enough.

Pairing

There's rarely (if ever) a situation where just one typeface is appropriate for use on a site. The average website has a lot of text. There's no way one typeface will work for all of them! The vast majority of well-designed websites use two typefaces: one for body copy, and one for headlines.
When choosing a pair of fonts, the most important thing to consider is how they work together. “Are they similar enough?” “Too similar?” “Not different enough?” All these are questions you should be asking yourself. I find that the best way to choose a pair of fonts that works is to just put a lot of them side by side and decide on the best. There's no way to know which is the best until you've tried all of them.
Sometimes, the most appropriate thing would be two sans-serifs, while other times, you want a sans for headlines, and a serif for body copy. It doesn't particularly matter if they look similar, what matters is if they act similar. This of course depends on the rest of your design. Whichever fonts you choose has to convey your message strongly, and if that means having contrasting typefaces, then go for it.
Simon Collison uses font pairing excellently on his site, choosing a strong sans-serif for main titles, and a simple Serif for the other, smaller headlines, as well as copy. This partnership expertly displays the message that the website is trying to say, in a way that each font individually could not express.

Size

As a general rule, designers like to set their body copy at the very least at 12px. Most, however, chose a larger size like 14px, which is even better for readability. Font-sizing is really quite easy to decide on for body copy, but it's the titles that start to get complicated.
How big should your titles be? It depends. In my observation and creation of websites, I've come to the conclusion that a title should only be as big as it needs to be. This means that you should try out different sizes until you find one that is just big enough to draw the attention you want to it, but no bigger, unless huge text is what you're going for, in which case go right on ahead.

Hierarchy

The nature of a title is big. It's an important item on the page, so naturally it should be bigger, right? Yes and no. Yes, titles are generally bigger than other elements, but no, this is not the only way to draw attention to them. Color, weight, and placement are all equally important to establishing a clear visual hierarchy to your pages.
The key point to remember about visual hierarchy is that it's all relative. Text on your site only has to stand out compared to the other text on your site. Take Wilson Miner's site for example. His titles are quite small for how important they are, and are surprisingly close in size. However, his use of color distinguishes the most important title, and gives them more meaning.
The use of type is a very important tool to establishing visual hierarchy, be it through size, color, weight, or even placement.

Leading

Leading, or the space between lines of text, is an invaluable tool for readable text. Bad leading can ruin an otherwise stellar piece of copy, and good leading can make even the worst type look readable. Fortunately, it's not that complicated to implement.
Using the CSS line-height property, you can easily assign space between your lines of copy. Generally speaking, for large blocks of text, 1.5 times the size of the text is a good size. Smaller text should have tighter leading, and huge text should have a lot. It's not that complicated, really.

Tracking

Tracking is the space between characters in text. I'll admit, this one's a bit of a grey area when it comes to “Practical Typography,” in that CSS doesn't give us huge control over it. Usually, you won't have to worry about it for small text, it's only for titles that it becomes an issue. Generally speaking, adding letter-spacing: 1px; or letter-spacing: 2px; to your CSS should be enough space between the letters.
Another place it would be beneficial to add tracking to is small-caps. Here it's generally considered good practice to add an extra pixel or two between the characters, as they naturally appear larger.

Color

While not strictly-speaking typography, color is a very important part of every website's type. I'm not talking about color schemes, but rather about the contrast needed to insure readability on your site. Black text on a white background (or light background) is widely considered to be the most readable color for text.
I'm not saying you should go and set everything to black-on-white, just that when you're designing, you should be aware of the contrast of your text. It could come back to bite you if you're not careful.

The Grid

In my opinion, use of the grid is the most important idea for practical typography on the web. You can have great fonts, spacing, and colors, but if you don't have a good layout, you may as well be using comic sans.
Using a grid when you're designing with type provides a clear balance and geometric structure to your design. It isn't the magic fix to a bad design, but if you design with a grid from the start, you can be sure that at the very least, your layout will be solid.
So what does a grid have to do with typography? Put simply: everything. The grid embodies all the fundamental ideals of typography. It's geometric, consistent, usable, and above all: beautiful.
Setting your text with a grid is a key way of establishing visual hierarchy, and it's a great indicator of how large (or small) your text should be.

Standing Out

As I said before, if you're typography is readable, then you're already ahead of 50% of the competition, so what about the other half? If you've made it this far, then together we leave the clear, consistent rules of readability and enter the murky and mysterious world of being unique.

Fonts

You want your website to stand out? Step 1. Employ some unique typography. Presumably for you this means to use some unique fonts. But what makes a unique font? For me, it's not one that isn't used often, but one that has a message or feeling not employed by other faces.
Choosing a unique font is really about the feeling. Does this font feel different? Or does it just look different? When choosing typefaces for any projects, you should always be considering the feeling of the design. As this is totally a personal opinion, I can't help you find a unique typeface. What I can do is show an example of unique fonts.
The Design Cubicle has a very unique logo and design. It's strong yet classy, attention-grabbing yet subtle. When I look at its design, the feeling of class just oozes out of the site. It says, “I know what I'm doing.”

Be Unorthodox

How many websites do you know whose logo is as big as the content? What about an ultra-thin title? Unlike my last point, being unorthodox is about seeing what others are doing, and then doing the opposite.
The folks at Savvy Belfast are smart. They noticed the cramped look of most websites, and decided to replace all that meaningless copy with one statement.
Even if you visit their site for only a moment, you can't help but remember their name.

Match Your Design

Typography is not it's own thing. It's a part of web design just like any other. Type is important, yes, but you shouldn't forget that is is just part of what makes a web design great. You should design your type with the rest of your design in mind.
If you use a highly elaborate background texture, then maybe a nice serif would be good for your titles.
My point here is simple: Don't forget the context. Design is a huge field, and today I'm just talking about one part of it. For a successful website design, all the parts have to mesh together successful. That's the goal: to craft the experience that somebody will have on your website. You can't do that with just type, or just color, or even just content!

Emotional Type

So much of an experience is defined by how you feel: happy, sad, amused, angry, blah blah blah. Humans have a wide range of emotions, and as designers, it's our job to evoke these emotions with our designs.
Of all the things I've talked about today, this is by far the most abstract, and it's a little hard to explain. Instead of trying to explain this to you, let me show you.
When I first visited Solid Giant, I smiled. I smiled the next time I saw it, and even the next time. Immediately I felt a kinship towards the design. That big, fuzzy “G” is just too adorable to forget!
Quite frankly, I think it's genius.
There's no way to teach emotional design, it's something you have to experience, and then play with in your own designs.

Practical Typography

Well, you've reached the end of the post. I hope that at the very least you've learned something, but if not, that's fine too. If there's one think I want to leave you with after reading this, it's that above all: be readable. The rest will follow.
What do you think the most important part of typography on the web is? Leave your opinion in the comments!

diambil dari : http://webdesign.tutsplus.com/articles/choosing-the-right-font-a-practical-guide-to-typography-on-the-web/