Jumaat, 21 Jun 2013

PSV3114 SENI & PENGURUSAN : PAMERAN SENI

PENGENALAN
Definisi
Myers, B. (1985) dalam penulisannya yang berjudul “How to Look at Art” mentakrifkan pameran sebagai satu aktiviti yang melibatkan satu ruang (biasanya galeri ataupun dewan) dan mempamerkan hasil karya seni seperti; lukisan, catan, cetakan, arca, ukiran, gambar foto dan karya yang siap (finished artwork).

Hasil-hasil karya berkenaan secara umumnya akan dipamerkan untuk tontonan dan dihayati oleh orang ramai. Aktiviti pameran ini selalunya berlaku hanya sementara pada masa yang tertentu yang telah ditetapkan dan dipersetujui oleh pihak penganjur serta mereka yang terlibat mengambil bahagian dalam pameran tersebut. Jika pada infomasi pameran tersebut ada mencatatkan Pameran Tetap (Permanent Exhibition), bermakna pameran itu akan berterusan tanpa had waktu pengakhirannya.

Manakala Preble, S dan Duane (1996) menjelaskan bahawa di Amerika pameran dikenali sebagai “exhibit” (pamer), manakala di Perancis pula ianya dikenali sebagai “exposition atau show” (pameran). Berbeza pula di United Kingdom mereka menamakan “exhibitions” itu sebagai pameran manakala individu yang terlibat di dalam pameran itu digelar sebagai “exhibit”.

Secara umumnya pameran itu adalah merujuk kepada satu tempat yang mempamerkan hasil-hasil karya seni yang melibatkan individu yang tertentu ataupun kumpulan yang tertentu didalamnya. Manakala tempat yang digunakan pula mempunyai kemudahan dan ianya senang bagi masyarakat setempat untuk berkunjung serta melihat hasil karya yang dipamerkan itu.

Objektif Pameran
Setiap pameran yang dirancang mempunyai tema dan objektifnya tersendiri. Biasanya sesuatu pameran itu diadakan adalah untuk menghargai hasil-hasil seni yang telah pun dihasilkan oleh para pelukis dan pereka. Di samping itu juga, ianya adalah satu bentuk aktiviti bagi mendekatkan masyarakat dengan hasil karya-karya seni. Budaya ini, dalam erti kata lain adalah mengajak dan mengajar masyarakat tempatan untuk menghayati keindahan hasil seni itu.

Selain daripada itu, ianya juga merupakan satu penghargaan dan motivasi kepada pengkarya. Aktiviti pameran ini juga sebagai satu bentuk pengiktirafan yang tertinggi kepada pengkarya di dalam proses penghasilan karya mereka.

i.  Tujuan sosial
Tujuan sosial bererti bahawa kegiatan pameran baik skala luas (di masyarakat) mahupun skala terbatas (di sekolah). Karya seni yang dipamerkan dipergunakan untuk kepentingan sosial. Hasil penjualan karya seni yang dipamerkan disumbangkan kepada yayasan anak yatim, pendidikan anak cacat, dan mana-mana yayasan yang memerlukan bantuan.

ii.  Tujuan Komersial
Tujuan komersial pameran berkaitan dengan kegiatan untuk menghasilkan profit atau keuntungan terutama bagi seniman. Melalui kegiatan ini seniman dapat menjual karyanya kepada apresiator dan kolektor karya seni.

iii.  Tujuan Kemanusiaan
Tujuan kemanusiaan kegiatan pameran adalah untuk kepentingan pelestarian (maintain), pembinaan nilai-nilai, dan pengembangan hasil karya seni budaya yang dimiliki oleh masyarakat. Media apresiasi bagi masyarakat terhadap karya-karya seniman.

Jenis-jenis Pameran
Pameran yang diadakan terbahagi kepada beberapa jenis dan peringkat. Antara jenis-jenis pameran tersebut adalah:

i.  Pameran Solo
Pameran ini biasanya hanya melibatkan hasil karya seorang individu sahaja. Tempat bagi mengadakan pameran ini selalu di galeri seni komersial yang dimiliki oleh individu ataupun di galeri-galeri awam ataupun di tempat-tempat yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak (penganjur/penaja dan pengkarya/ pelukis).

ii.  Pameran Berkumpulan
Pameran ini biasanya melibatkan hasil karya lebih daripada seorang individu. Tempat bagi mengadakan pameran ini selalu di galeri seni komersial yang dimiliki oleh individu ataupun di galeri-galeri awam ataupun di tempat-tempat yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak (penganjur/penaja dan pengkarya/ pelukis).

iii.  Pameran Berbentuk Retrospektif
Pameran jenis ini biasanya melibatkan hasil karya yang dihasilkan dari awal penglibatan beliau sehinggalah ke hari ini. Selalunya pameran ini melibatkan seorang individu ataupun hasil koleksi karya seseorang ataupun organisasi. Tempat bagi mengadakan pameran ini selalu di galeri seni komersial yang dimiliki oleh individu ataupun di galeri-galeri awam ataupun di tempat-tempat yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak (penganjur/penaja dan pengkarya/ pelukis/ penyimpan koleksi karya berkenaan).

iv.  Pameran Koleksi Tetap
Pameran jenis ini biasanya melibatkan hasil karya yang telah dibeli ataupun dipunyai oleh sesuatu organisasi itu. Selalunya pameran ini melibatkan hasil karya seorang inidividu ataupun hasil koleksi karya seseorang ataupun organisasi itu. Tempat bagi mengadakan pameran ini selalu di galeri seni komersial yang dimiliki oleh individu ataupun di galeri-galeri awam ataupun di tempat-tempat yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak (penganjur/penaja dan penyimpan koleksi karya berkenaan).

v.  Pameran Berbentuk Jelajah
Pameran ini biasanya melibatkan hasil karya lebih daripada seorang individu. Tempat bagi mengadakan pameran ini selalu di galeri seni komersial yang dimiliki oleh individu ataupun di galeri-galeri awam ataupun di tempat-tempat yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak (penganjur/penaja dan pengkarya/ pelukis). Di samping itu juga pameran ini akan berpindah dari satu tempat ke satu tempat yang lain setelah tamat tarikh yang telah ditetapkan.

vi.  Pameran Hasil daripada Pertandingan
Pameran ini biasanya melibatkan hasil karya lebih daripada seorang individu. Manakala karya-karya yang dipamerkan adalah karya-karya yang telah dipilih sebagai pemenang dan karya yang layak mengikut kategori yang telah ditentukan oleh pihak penganjur pertandingan.Tempat bagi mengadakan pameran ini selalu di galeri seni komersial yang dimiliki oleh individu ataupun di galeri-galeri awan ataupun di tempat-tempat yang telah dipilih oleh kedua-dua pihak (penganjur dan penaja). Manakala tempoh pameran ini telahpun ditetapkan oleh pihak penganjur.

PENGURUSAN PAMERAN
Bagi membantu dan memudahkan pengurusan sesuatu pameran itu beberapa perkara utama perlulah diberi perhatian. Antara perkara-perkara tersebut adalah seperti dijelaskan seperti berikut:

Perlantikan Ahli Jawatankuasa Pameran
Sesuatu aktiviti yang telah dirancang tidak boleh dilaksanakan dengan sempurna tanpa tenaga kerja yang diamanahkan dan dilantik bagi menguruskan kepelbagaian tugas di dalam aktiviti pameran ini. Ekoran daripada itu, maka satu perlantikan ahli jawatankuasa kerja pameran perlulah dilakukan. Struktur perlantikan ahli jawatankuasa kerja pameran adalah terbahagi kepada dua:

i. Jawatankuasa Induk Pameran
Jawatankuasa ini terdiri daripada Penanung, Penasihat, Pengarah, Kurator, Pembantu Kurator, Setiausaha dan Bendahari. Jawatankuasa ini bertanggungjawab terhadap urusan jemputan, penyediaan katalog pameran, penyediaan teks ucapan, penyediaan kad jemputan dan lain-lain hal berkenaan dengan pameran.

ii. Jawatankuasa Kecil Pameran
Jawatankuasa ini terdiri daripada JKK Seranta I, JKK Seranta II, JKK Teknikal dan Percetakan, JKK Penempatan dan Kemudahan dan JKK Sambutan. Jawatankuasa ini adalah tenaga kerja yang akan melaksanakan kerja-kerja yang diarahkan oleh Jawatankuasa Induk dari masa ke semasa.
Senarai Ahli Jawantankuasa Pameran Seni Diadaptasi daripada Samsudin Wahab (2006)



BIBLIOGRAFI

KAJIAN WARNA TERHADAP WAKTU SOLAT


Oleh TKOOffline


Banyak kali terbaca tulisan Prof. Madya Dr. Fatimah Ibrahim dalam beberapa kajiannya tentang solat. Dr Fatimah bersama dengan Prof. Dr. Wan Abu Bakar Wan Abas dan Ng Siew Cheok, seorang bukan Islam telah membuat kajian ini menjadi lebih terserlah tanpa 'bias' agama. Kajian beliau telah diperluaskan lagi dengan beberapa kajian pengukuhan tentang bertapa pentingnya solat menjaga kesihatan.Saya paparkan pembaca blog ini dengan maklumat menarik ini, selain kita di'sumbat' berita-berita dan tulisan politik baik juga kita mengambil sedikit masa untuk bahan-bahan berbentuk keilmuan. Kajian Jabatan Kejuruteraan Bioperubatan Universiti Malaya (UM) mengenai kesan solat ke atas tubuh badan dan kesihatan seseorang. Kajian awalnya mendapati bahawa pergerakan yang dilakukan di dalam sembahyang yang memberikan kesan bermanfaat ke atas jantung, tulang belakang dan keupayaan ingatan serta perhatian seseorang.


SUBUH

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna BIRU MUDA yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu subuh ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu BIRU MUDA tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi, mereka yang terlewat Subuhnya sebenarnya sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi. 


ZOHOR

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyrak & dhuha) dan kemudian warna KUNING menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi, mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zohornya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?


ASAR

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna OREN, iaitu masuknya waktu Asar di mana spectrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari, dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal waktu Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ini jasad dan roh ini terpisah (tidur la tu..). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu asar ini amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita. 


MAGHRIB

Menjelang waktu Maghrib, alam akan berubah ke warna MERAH dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib la dulu…) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.


ISYAK

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna INDIGO dan seterusnya memasuki fasa kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan system kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam kegelapan dan sebetulnya,inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan system tubuh berada dalm kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu, dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus, dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam ini dipanggil Qiamullail. Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Rabu, 19 Jun 2013

PSV3114 SENI & PENGURUSAN : PENGENALAN

SINOPSIS
Kursus ini meliputi kepentingan dan asas pengetahuan dalam projek seni, pengurusan dan proses pengendalian projek seni. Aktiviti amali meliputi merancang dan melaksanakan projek seni, membuat laporan maklum balas dan tindakan lanjutan.
DEFINISI SENI
Apa situ ‘ seni ’ ? Mengikut Kamus Dewan Edisi baru, seni didefinisikan sebagai karya (sajak, lukisan, muzik dan lain-lain) yang diciptakan dengan bakat, kebolehan mencipta sesuatu yang indah. Secara tidak langsung ia mengakui bahawa untuk menghasilkan sesuatu produk seni, bakat, kebolehan dan penghayatan serta pemahaman yang jitu amat penting. Kebolehan adalah sesuatu yang mampu dipelajari dan dibentuk manakala bakat pula adalah sesuatu yang berdiri dengan sendiri hasil daripada kurniaan Ilahi. Kedua-dua ini saling berkait rapat di dalam menghasilkan sesuatu produk seni yang mempunyai nilai estetika yang tinggi.
Dipandang daripada sudut agama, Imam Muslim melalui penulisan kitabnya, Kitab Al- Iman, menjelaskan tentang kesenangan estetik dan konsep keindahan sebagai pertemuan antara seseorang yang mempunyai pengetahuan terhadap mesej atau objek yang ditemui. Dalam erti kata lain, Muslim menjelaskan seni itu sebagai suatu bentuk ilmu (pengetahuan) di mana seseorang yang mempunyai ilmu ataupun pengetahuan seni tersebut akan mencipta serta melahirkan manifestasi pemikiran dan perasaannya terhadap sesuatu objek yang dihayatinya melalui karya-karya seni, ataupun setidak-tidaknya akan menghargai keindahan objek serta karya tersebut, sekiranya tidak mampu menghasilkan karya seni. Ini adalah kerana seni itu sendiri mempunyai pertalian erat di antara penggiat dan khalayak seni itu sendiri.
Menurut Herbert Read (buku, The Meaning of Arts) seni adalah penghasilan rupa bentuk yang menimbulkan keceriaan, keseronokan dan kesenangan estetik (Art is Expression).Kesenangan estetik di sini adalah merujuk kepada konsep kesenangan yang terhasil kesan oleh penghayatan terhadap keindahan seni visual. Kepuasan, kenikmatan, kesukaan dan kegembiraan juga termasuk di dalam kesenangan ini.
Kesimpulannya, biar dari sudut pandangan mana sekalipun, seni merupakan sesuatu yang berkait rapat dengan estetika dan keindahan. Keindahan yang mampu memukau dan mempersonakan mata dan hati yang menghayatinya dengan segenap pancaindera yang ada.
  http://colourexist.blogspot.com/2010/01/pengenalan-seni-definisi-seni-definisi.html
DEFINISI PENGURUSAN
Secara umumnya pengurusan boleh ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan proses kerja yang terancang melalui dan dilaksanakan secara bersistematik, teratur dan mempunyai garis panduan tertentu.
Kata kerja mengurus (management) berasal dari bahasa Itali ‘maneggiare’ iaitu ‘menangani’ dan kata nama ini diterbitkan daripada perkataan Latin – ‘manus’ (tangan). Perkataan bahasa Perancis ‘mesnagement’ telah banyak mempengaruhi perkembangan maksud perkataan Bahasa Inggeris ‘management’ pada abad-abad ke 17 dan 18.
Merujuk kepada Ensiklopedia Bebas Wikipedia, ‘pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sebuah kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih orang atau entiti untuk tujuan menyelaraskan dan mengharmonikan kumpulan tersebut untuk mencapai sesuatu matlamat. Ia seringya merangkumi sumber – sumber manusia, kewangan, teknologi serta juga sumber semula jadi. Pengurusan juga boleh merujuk kepada seorang atau sekumpulan orang yang menjalankan fungsi pengurusan’.
Mary Parker Follet (1868 -1933) menyatakan bahawa pengurusan ‘adalah sebagai seni untuk mencapai sesuatu melalui orang lain’. Free-Content Encyclopedia Wikipedia menyatakan pengurusan boleh ditakrifkan berdasarkan fungsinya sebagai ‘tindakan untuk mengukur sesuatu kuantiti pada tempoh-tempoh yang tetap dan berdasarkan kepentingan, mengubahsuai rancangan asal ataupun tindakan untuk mencapai maklumat yang dirancang’.
James A.F Stoner & Charles Wienkel menyatakan bahawa ‘pengurusan adalah proses merancang, mengorganisasi , memimpin dan mengawal daya usaha anggota organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain dalam organisasi bagi mencapai matlamat organisasi yang ditetapkan’.
Wan Azmi Ramli merumuskan pengurusan adalah aktiviti perancangan dan pergerakan atau panduan oleh sesuatu perusahaan atau organisasi berhubung dengan segala kaedah-kaedah, peraturan-peraturannya, juga tanggungjawab dan tugas-tugas kakitangannya itu.
Sejarah Awal Pengurusan
Secara umumnya sejarah pengurusan bermula seiring dengan perkembangan manusia dari sebuah keluarga yang besar dan membentuk sebuah perkampungan dan komuniti yang melibatkan pengurusan kawasan setempat dan akhirnya pembentukan dan pengurusan sebuah negara bangsa.
Mana-mana tamadun yang wujud di dunia pasti dikaitkan dengan sistem pentadbiran dan kaedah pemerintahan yang membolehkan ketua negara dan dinastinya meneruskan kesinambungan sebuah tamadun hingga ke saat akhirnya. Dengan adanya sistem pengurusan mereka mampu menguruskan perbendaharaan serta mengawal hasil mahsul negara, mengekalkan keadilan dengan pengurusan sistem dan badan kehakiman dan pengurusan ke atas upacara keagamaan atau adat istiadat rasmi di istana.
Seawal 8000 SM para paderi dari Ur telah menyimpan rekod aktiviti perniagaan, rekod lain dan peraturan pengurusan di atas kepingan tanah liat yang dibakar. Tamadun Sumeria mempunyai sistem demokrasi yang amat tersusun berdasarkan teks-teks yang ditemui di Telloh (Lagash) dab Fara (Shurappak). Sumber tenaga kerja didaftarkan dan kemudian dibahagi-bahagikan dalam pelbagai badan awam. (Sivachandralingam & Ayadurai)
 
Raja Hammurabi dari Babylon pula memperkenalkan kod Hammurabbi yang mengandungi 285 undang-undang yang turut merangkumi perkara-perkara yang berkaitan dengan peraturan pengurusan, perdagangan dan kewangan.
Di Mesir, dinasti yang memerintah kerajaan Mesir Tua dengan diketuai oleh Fir’aun dan pembesar-pembesarnya menyimpan rekod pengurusan pembinaan pyramid, sphinx dan pelbagai kompleks makam mereka di atas daun papyrus yang telah diproses. Pembinaan piramid setinggi 20 hingga 25 tingkat dengan 2.5 juta blok batu ini memerlukan sistem pengurusan yang cekap dan sistematik untuk menguruskan kira-kira 100 000 orang pekerja setiap masa.
Sistem pengurusan Negara kota dalam Tamadun Yunani pula mempamerkan sistem pentadbiran Negara yang tersusun. Plato mengutarakan pendapatnya dalam bukunya ‘Law’, bahawa setiap kota secara idealnya mempunyai 5040 orang. Athens yang merupakan salah satu negara kota Yunani yang terkenal ditadbir berdasarkan sistem ala republik. Pemerintahan Athens dikendalikan oleh 3 buah institusi iaitu Dewan Perhimpunan, Majlis, Majistret & Juri. (Sivachandralingam & Ayadurai)
Maharaja Diolectian dari Rom (248M) telah menyusun semula pentadbiran Rom bagi membolehkannya mengawal keseluruhan empayar Rom yang luas dan terbentang dari Asia Barat hingga ke Eropah. Melalui kaedah pengurusannya, beliau membahagi-bahagikan empayarnya kepada beberapa daerah dan diketuai oleh seorang gabenor. Gabenor ini diberikan kuasa pemerintahan yang melibatkan hal-ehwal awam kecuali kuasa ketenteraan dan model Diolectian ini mirip sistem organisasi dan kerajaan berpusat (Jaafar, Mohd Hizam & Zafir).
SENI & PENGURUSAN
  1. Mengurus dan mengendali aktiviti/projek seni 2-dimensi atau 3-dimensi dengan pertimbangan pelbagai kekangan kewangan, masa tenaga manusia, bahan, peralatan dan kaedah.
  2.  Mengaplikasi pengetahuan pembelajaran melalui projek mengikut prosedur dan tata cara terhadap projek seni visual.
  3. Memupuk nilai kerjasama, bertimbang rasa, keyakinan diri dikalangan ahli-ahli kumpulan dalam mengurus dan mengendalikan sesuatu projek seni.
  4. Mengendalikan projek seni dengan melibatkan masyarakat setempat.