Definisi Poster
Poster ialah suatu bentuk rekaan grafik yang melibatkan tipografi,
ilustrasi, warna dan reka letak yang digubah untuk menyampaikan maklumat secara
mudah. Poster merupakan satu elemen
dalam promosi, kempen dan sebagainya.
Kebiasaannya, rekabentuk poster bersifat
2D meliputi bahan yang dilukis, dicat,
ditulis atau dicetak.
Poster
selalunya digunakan bagi promosi untuk mempamerkan produk syarikat, aktiviti
masyarakat, kempen oleh pihak kerajaan dan sebagainya. Ia biasa dilihat
ditampal pada dinding dan digantung di sekolah, di pejabat dan di tempat awam
yang lain. Sebagai contoh, poster dapat menonjolkan keistimewaan mesej
kemasyarakatan dan pengiklanan untuk ditontonkan di tempat menunggu bas
misalnya. Antara pereka grafik terkenal di Amerika dan Eropah yang menghasilkan
poster yang menarik dan bertaraf dunia seperti Oskar Kokoschka dan Ben
Shehn.
Poster
adalah dalam bentuk dua dimensi, format halaman yang berasingan digunakan untuk
mempamerkan maklumat, data, jadual atau tawaran dan juga mempromosikan kepada
masyarakat tentang sebab, tempat, produk, syarikat, penyelenggaraan dan
organisasi yang hendak disebarkan kepada umum. Kebanyakan poster digantungkan
di tempat-tempat awam supaya senang dilihat walaupun dari jarak jauh. Poster
sangat penting untuk mengingat dan menarik perhatian masyarakat di sesuatu
tempat seperti pada billboard, papan tanda dan lain-lain visual. Poster yang
dianggap berjaya adalah poster yang dapat menyampaikan mesej dengan jelas
kepada masyarakat.
Visual
pada poster adalah sebuah rekabentuk yang seimbang dalam jangka masa tertentu
yang menunjukkan skala ruang positif dan negatif. Saiz imej yang diguna
haruslah memberi kesan kepada sesebuah hasil rekabentuk yang menarik. Melalui
pemahaman skala, ia akan memberikan pereka satu siri dalam membuat ilusi
tentang kedalaman dari segi ruang, membuat kejutan dan membuat visual dinamik atau
kepelbagaian. Poster mungkin direka hanya menggunakan tipografi atau kombinasi
visual dan visual itu mungkin berbentuk abstrak, piktograf, simbolik,
ilustrasi, visual grafik, fotografi atau kolaj atau campuran atau kepelbagaian.
Merekabentuk poster adalah suatu cabaran dalam proses penyampaian mesej
komunikasi yang berkesan.
Jenis-jenis Poster
i.
Dekoratif
ii.
Kreatif dan artistik
iii.
Perkhidmatan awam
iv.
Hiburan
v.
Pameran dan pertandingan
vi.
Sukan
vii.
Iklan dan promosi
viii.
Media dan teknik percetakan
Sejarah Poster
Bermula dengan penciptaan mesin cetak (1476), ciptaan Guttenberg
diperkenalkan oleh Caxton di England.
Poster pertama dihasilkan ‘Cuparas’ yang berfungsi sebagai media penyebaran
maklumat. Poster yang awal wujud bersama-sama dengan perkembangan industri percetakan
pada abad ke 15 di Eropah dan hanya menggunakan susunan huruf semata-mata.
Poster yang menggunakan ilustrasi mula
wujud pada abad ke-17 apabila munculnya teknik cetakan litografi. Pada masa ini
juga teknik ‘ukiran kayu’ diperkenalkan bagi poster ilustrasi. Pelukis-pelukis yang
aktif dalam penghasilan poster ketika itu termasuk Honore Daumier (1808-1974) ,
Jules Cheret (1836-1932) Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) dan Pierre
Bonnard (1867-1974). Fungsi poster pada ketika itu kebanyakannya digunakan untuk
propaganda dan pemberitahuan selain daripada fungsi pengiklanan. Pada tahun 1796, teknik
‘litografi’ yang pertama telah dihasilkan oleh Senefelder. ‘LA BISHE AU BOIS’
dihasilkan oleh Jules Charet (1876) dianggap poster litografi berwarna yang paling menarik dan moden.
Sejarah Perkembangan Poster di Perancis
Henri de Toulouse-Lautrec, mempunyai pengaruh kuat ke atas poster
moden. Beliau memahami bahawa poster adalah salah satu alat komunikasi. Henri
menterjemahkan ideanya kepada teknik seni cetak litografi. Poster-posternya
dianggap kreatif dan inovatif dan dapat dihayati oleh orang awam di Perancis
dan Paris. Poster Henri de Toulouse- Lautrec memaparkan penyanyi Kabaret dan
penari Jane Avril (1893). Gaya dan rekabentuk poster berwarna mempunyai
pengaruh besar terhadap perkembangan seni reka grafik di abad ke-21.
Sejarah Perkembangan Poster di Jerman
Di Jerman, penggunaan litografi dalam poster begitu ketara
penonjolannya serta pengolahan yang radikal.Ini menunjukkan bahawa dalam
rekabentuk , tipografi seharusnya berbentuk terang & jelas.Ciri-ciri ini
penting dalam menggunakan poster sebagai media untuk berkomunikasi. Ini jelas
ditunjukkan oleh pelajar-pelajar dan mereka yang mengikut fahaman pergerakan
Sekolah Bauhaus (1919). Laszlo Maholy-Nagi (1895-1946) menganggap poster yang
baik harus mempunyai ciri-ciri yang dinyatakan di atas.
Serigrafi atau cetak sutera-saring merupakan satu- satunya teknik
menghasilkan poster popular, ia bersifat imaginatif serta memberi impak
terhadap audien. Serigrafi sesuai untuk produksi berganda khusus terhadap imej
yang menggunakan ruang warna yang rata. Penggunaan photo silk-screen untuk reka bentuk poster telah memberi nafas baru
& menaikkan taraf serta nilai estetika & kreativiti. Poster iklan
merupakan satu bentuk iklan yang mudah dan tepat.
Perkembangan Rekabentuk Poster di Malaysia
Kehadiran poster di negara ini
dianggap bermula semasa pemerintahan Jepun yang pada masa itu menggunakan
poster sebagai alat penyebar maklumat secara khusus untuk tujuan propaganda
disebarkan kepada seluruh rakyat. Poster yang ringkas dengan satu warna sahaja
berukuran kira-kira 12’x 15’ di tampal di rumah-rumah dan pokok serta bangunan
tertentu.
Kemasukan
British ke Malaya dan zaman darurat memperlihatkan lagi perkembangan rekabentuk
poster yang dianggap lebih dinamik dan berkesan dari segi persembahan dan
mesej. Kempen menyeru rakyat agar menyertai anggota tentera British melawan
tentera Jepun dan Komunis tersebar luas di seluruh negara berseiringan dengan
poster di Amerika yang popular dengan imej ‘Uncle Sam’.
Fungsi Poster
i) Poster digunakan untuk pengiklanan
(produksi)
Poster digunakan untuk mengiklankan
barang dan perkhidmatan. Biasanya poster digunakan untuk mengiklankan
produk-produk yang terdapat di pasaran. Perkhidmatan sesuatu syarikat juga
diperkenalkan kepada orang ramai melalui poster. Sebagai contoh poster
digunakan untuk mengiklankan produk makanan. Selain itu poster juga digunakan dalam akademik untuk menerangkan
dan mempromosikan hasil kajian yang biasanya ditunjukkan semasa persidangan
sebagai pengenalan awal.
ii) Poster untuk tujuan komersial
Poster digunakan untuk mempromosikan
filem dan persembahan dalam dunia hiburan dan juga mempromosikan acara-acara yang dianjurkan seperti acara sukan atau
acara rakyat.
iii) Poster sebagai alat hebahan
propaganda (politik)
Poster juga digunakan untuk
menghebahkan suatu mesej, fahaman atau
pun propaganda. Selain itu ia juga digunakan untuk menyebarkan fahaman politik.
Contoh-contoh gambar poster
wallahualam
diambil dari : SCRIBD